PA Consulting tecknar samarbetsavtal med PulPac

PA Consulting (PA) och PulPac har tecknat ett samarbetsavtal där PA blir strategisk partner gentemot globala varumärken. PA:s uppgift är att göra PulPacs fiberformnings-teknik tillgänglig för konsumentvarumärken genom att utveckla skräddarsydda, hållbara och plastfria produkter och förpackningar efter varumärkesägarnas behov.

PA tar härmed rollen som global utvecklingspartner för PulPacs unika Dry Molded Fiber-teknologi, som är en patenterad lösning för hållbara, torrformade fiberprodukter och förpackningar. Målsättningen är att PA ska bidra i kommersialisering och utrullning av PulPacs lösningar globalt, genom att förse några av världens största konsumentvarumärken (CPG) med alternativ till plast som kan möta dagens komplexa hållbarhetskrav för produkter och förpackningar.

Enligt avtalet kommer PA fokusera på samarbete med globala varumärken för att utveckla nya applikationer för Dry Molded Fiber, både primär- och sekundärförpackningar, och ersätta engångsplast.

Sanna Fager, Chief Commercial Officer på PulPac säger:
"Det är dags för de globala konsumentvarumärkena att leverera på sina löften om att fasa ut engångsplasten - och vår teknik erbjuder en funktionell, skalbar och prisvärd lösning. Partnerskapet med PA gör det möjligt att accelerera utrullningen av våra lösningar till varumärken som vill minska sitt klimatavtryck genom en större andel hållbara produkter och en mindre andel engångsplast. Vi är glada över samarbetet och för att aktivt kunna bidra till en hållbar förändring inom förpackningsindustrin."

Tony Perrotta, Pulpac Partnership Lead på PA Consulting säger:
"Kärnan i detta samarbetsavtal handlar om att stödja varumärken. PA och PulPac kommer att arbeta tillsammans med varumärken för att implementera PulPacs hållbara fiberformningsteknik utan att kompromissa med kvalitet, kostnad eller konsumentupplevelse. Varje varummärke har unika och komplexa krav. PA kommer att dra nytta av vår design- och tekniska expertis för att säkerställa att vi tillsammans uppfyller dessa behov. Vi är glada över detta samarbetsavtal och vårt gemensmamma hållbarhetsuppdrag."

Pia Kullander, Marknads- och kommunikationsansvarig på PA Consulting, pia.kullander@paconsulting.com, +46 733 10 47 80.
Ann Dynehäll, Chief Communications Officer på PulPac, ann.dynehall@pulpac.com
, +46 709 68 02 92

PA Consulting är ett världsledande managementkonsultföretag med fokus på innovation och transformation. I Sverige har vi etablerat oss som ledande rådgivare i transformationsprogram inom privat näringsliv och offentlig sektor. Vårt kunnande och vår erfarenhet sträcker sig från framtagande av strategi och design till genomförande av lösningar. Våra uppdrag handlar om att i nära samarbete med kund förverkliga nytänkande i pågående förändringsprocesser på ett effektivt sätt där värdet av förändringen säkerställs. PA sysselsätter 4000 anställda globalt varav drygt 100 i Sverige. Läs mer på www.paconsulting.com