PA satsar på kvinnliga konsulter

PA Consulting Group (PA) deltar för sjätte året i rad i Almegas mentor- och ledarskapsprogram Womentor.  Syftet är att skapa bättre förutsättningar för kvinnliga konsulter att göra karriär i managementkonsultbranschen.

- Vi har under 2016 valt att ge möjligheten att delta i Womentor till Marie Halvorsen som sedan februari i år tar del av programmet med Patrik Frisk, VD på Agero, som mentor. Vår förhoppning är givetvis att stödja Marie i hennes fortsatta karriär samtidigt som hon kan tjäna som en god förebild för våra medarbetare i Sverige, berättar Anders Adrem, partner på PA Consulting Group och en av flera mentorer i programmet.

- Vi tror att ett jämställt perspektiv och ledarskap gynnar både individen, företaget och våra kunders intressen i längden. Vi vill vara en attraktiv arbetsplats för ambitiösa konsulter oavsett kön och hoppas genom initiativ som detta få fler kvinnliga ledare att utvecklas och stanna kvar hos oss, fortsätter Anders.

- Därför känns det extra roligt att vår kollega Jeanette Axén-Ruzicka, som deltog i programmet 2014 och som arbetar med offentlig sektor med fokus på organisationsutveckling och förändringsledning,
nyligen befordrades till managing consultant, tillägger Anders.

- Jag tycker att frågan om manligt och kvinnligt ledarskap bör vidgas till att snarare handla om vad det är för kultur och arbetsklimat man vill skapa på företaget, där frågor såsom respekt, tillit, ödmjukhet, samverkan, dialog, etc. adresseras, säger Jeanette.

För mer information kontakta PA Consulting Group:
Pia Kullander, marknads- och kommunikationsansvarig, 0733-104780 eller pia.kullander@paconsulting.com

Kort om Womentor:
Womentor är ett verktyg för att stödja företag i IT- och telekombranschen som vill arbeta systematiskt för att öka andelen kvinnliga chefer. En del i programmet är att utse en kvinna på chefsposition till adept, samt att erbjuda två mentorkandidater, som deltar i Womentor-programmet under ett års tid. Det som skiljer Womentor från andra mentor- och ledarskapsprogram är att det inte riktar sig enbart till enskilda individer utan innebär att hela företaget skriver under på att vara aktiva i ett förändringsarbete. Ytterst handlar det om att öka både branschens och företagens egen förmåga att attrahera och behålla de bästa talangerna, män såväl som kvinnor. Att deltagandet i Womentor kräver engagemang från företagsledningen är en viktig framgångsfaktor för att uppnå resultat! För mer information besök: http://womentor.se/om/

Kort om PA:
PA Consulting Group är ett världsledande oberoende managementkonsultföretag inom områdena management, innovation och IT. I Sverige har vi etablerat oss som ledande rådgivare i transformationsprogram inom såväl privat näringsliv som offentlig förvaltning. Vårt kunnande och vår erfarenhet spänner från framtagande av strategi och design till genomförande av lösningar. Våra uppdrag handlar om att i nära samarbete med kund hantera förändringsprocesser på ett effektivt sätt där värdet av förändringen säkerställs. PA Consulting Group sysselsätter 2500 anställda globalt varav 330 i Norden och är verksamma i mer än 35 länder. För mer information besök: www.paconsulting.com