Sverige femma i världen för investeringar i förnybar energi

Sverige placerar sig på femte plats i världen för investeringar i förnybar energi. Det visar en global jämförelse som PA Consulting Group (PA) gjort i 31 länder. Studien som genomförs för andra året i rad har jämfört lönsamheten i olika potentiella investeringar i förnybar energi.

-Sverige har satt tydliga mål om en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030. Detta är en extra drivkraft till utvecklingen av biobränsle och att säkerställa en elproduktion från förnybara energikällor, säger Per Blom, partner med expertis inom energisektorn på PA Consulting Group i Sverige.

Intressanta iakttagelser i årets studie är att Danmark placerar sig i toppen på listan för förnybar energi med en plan att generera 50 procent av sin energi från vindkraft. Därutöver visar sig Europa som en alltmer intressant världsdel för investeringar i förnybar energi där Tyskland, Frankrike, Finland och Nederländerna utmärker sig.

Sverige som land för investeringar i inom förnybar energi ligger strax före Storbritannien som i sin tur ligger före Norge. Andra länder i topposition förutom Danmark är Kina, Filippinerna och Österrike.

Studien från PA är till för att ge en bild av vad satsningar på energi kan innebära i form av risker och möjligheter. Studien som i sin jämförelse tar hänsyn till total 11 energi källor med en blandning av traditionell och förnybar energi riktar sig till beslutsfattare inom energiföretag, kraftproducenter, politiker och investerare.

Jämförelsen har tagit fasta på en rad kostnader och intäkter för en jämförelse länderna emellan:

• Investeringskostnaden för att bygga ett kraftverk
  • Kostnad för att driva och underhålla ett kraftverk
  • Intäkter i form av försäljning av el och elcertifikat
  • Bränslekostnader
  • Kostnader för att släppa ut koldioxid

Därutöver väger studien samman kostnaderna med risker som:

• Risker i det land investeringen sker
  • Marknadsrisk
  • Projektrisk eller teknikrisk
  • Rörelserisk i form av råvarupriser, medarbetare och exporter m fl.

För fler detaljer om resultatet besök vår hemsida och ladda ner studien här:
www.paconsulting.com/energyinvestmentmap

Vid frågor kontakta marknads- och kommunikationsansvarig:
Pia Kullander, PA Consulting Group, på mobil. 0733-10 47 80 eller mejl
pia.kullander@paconsulting.com.

PA Consulting Group är ett världsledande oberoende managementkonsultföretag inom områdena management, innovation och IT. I Sverige har vi etablerat oss som ledande rådgivare i transformationsprogram inom såväl privat näringsliv som offentlig förvaltning. Vårt kunnande och vår erfarenhet spänner från framtagande av strategi och design till genomförande av lösningar. Våra uppdrag handlar om att i nära samarbete med kund hantera förändringsprocesser på ett effektivt sätt där värdet av förändringen säkerställs. Vår expertis i Sverige avser främst rådgivning och genomförande inom områdena strategi, styrmodeller, shared services och sourcing samt programledning. PA Consulting Group sysselsätter 2500 anställda globalt varav 330 i Norden och är verksamma i mer än 35 länder. För mer information besök: www.paconsulting.com.