Unik fiberflaska ett hållbart alternativ till plastflaskor

PA Consulting (PA)och PulPac, det svenska techbolaget bakom Dry Molded Fiber, bjuder in industrin till ett samarbete kring utveckling av torrformade fiberflaskor. Dry Molded Fiber är en resurs- och kostnadseffektiv teknik för att tillverka pappersförpackningar som kan ersätta engångsplasten.

Syftet med den nya satsningen är att erbjuda konsumentvarumärken inom till exempel livsmedelsindustrin ett fiberbaserat och konkurrenskraftigt alternativ till plastflaskor. Flera ledande varumärken är redan med i utvecklingssamarbetet och siktet är inställt på att nå en skalbar produktion från år 2025.

De torrformade fiberflaskorna som kommer att vara återvinningsbara och kunna hålla vätska i sex månader kommer att kunna fungera för t.ex. vatten, mejeriprodukter, icke-kolsyrade läskedrycker, tvättmedel, hudvård och hårvård. De första fungerande prototyperna har redan utvecklats av PA och PulPac.

PulPacs torrformningsteknik gör det möjligt att producera miljövänliga och högpresterande pappersförpackningar till låg kostnad. Nästan inget vatten används i den patenterade tillverkningsprocessen som sparar upp till 80 procent koldioxid jämfört med motsvarande tillverkning av plastförpackningar eller traditionellt våtformade fiberförpackningar.

"Plastflaskor är något av förpackningarnas ”heliga graal” när det gäller hållbarhet. Det produceras runt 500 miljarder plastflaskor varje år och det har väl knappast undgått någon att de är en stor källa till nedskräpning och miljöföroreningar världen över. Vår patenterade teknik är en stark kandidat till att ersätta plastflaskor med ett hållbart och konkurrenskraftigt alternativ. Vi är glada att PA nu använder vår teknik för att driva på den industriella utvecklingen av konkurrenskraftiga fiberflaskor. Vi uppmanar alla varumärkesägare som använder någon typ av flaska, att gå med i det här branschsamarbetet. Det är en unik möjlighet att göra både sin egen produktportfölj och planeten mer hållbar”, säger Sanna Fager, Chief Commercial Officer på PulPac.

"Vi är glada över lanseringen av det här flasksamarbetet. Tillsammans med ledande globala konsumentvarumärken kan vi nu påskynda utvecklingen av världens första torrformade fiberflaska. Detta kommer att bidra till positiva effekter i kampen mot dagens plastföroreningar orsakade av engångsplast. Med en bra teknik och en fungerande prototyp och process är vi nu redo för nästa steg. Det handlar om en skalbar produktion som kan matcha en ökad global efterfrågan i branschen”, säger Tony Perrotta, ansvarig för partnerskapet med PulPac på PA Consulting.

Pia Kullander, Marknads- och kommunikationsansvarig på PA Consulting, pia.kullander@paconsulting.com,
+46 733 104 780.

Ann Dynehäll, Chief Communications Officer på PulPac, ann.dynehall@pulpac.com,
+46 709 680 292