Borrning av prospekteringsbrunn på Marine XIV slutförd

Prospekteringsbrunnen Makouala Marine-1 på licensen Marine XIV offshore Republiken Kongo (Brazzaville) har nått sitt totala djup på 2 700 meter. Brunnen påträffade hydrokarboner men tjockleken på de oljeförande lagren är begränsad.

Operatören SOCO har meddelat att prospekteringsbrunnen Makouala Marine-1 (MKM-1), som började borras den 19 november 2011 på licensen Marine XIV offshore Republiken Kongo (Brazzaville), påträffade hydrokarboner i T’chalaformationen och i övre och nedre Sendjiformationen.

Brunnen MKM-1 hade som mål reservoaren i Sendjiformationen i en fyrvägsförsluten struktur. Brunnen påträffade hydrokarboner i både det primära och sekundära målet i reservoaren. Analyser av loggdata indikerar dock att reservoarsanden på platsen inte är så väl utvecklad som förutsetts och att tjockleken på de oljebärande lagren inte är tillräcklig för att kommersiella flöden ska kunna erhållas. Brunnen kommer nu att pluggas igen och lämnas.

PA Resources kostnader för brunnen bärs av licensens övriga partners som ett resultat av en utfarmning som gjordes 2009.

PA Resources har 12,5% ägarandel i Marine XIV där SOCO Exploration and Production Congo SA (29,4%) är operatör. Övriga partners är Lundin Petroleum (21,55%), Raffia Oil (21,55 %) och SNPC (15%).

Stockholm, 22 december 2011

För ytterligare information, kontakta gärna:
Telefon: +46 (0)8 545 211 50, +46 708 19 59 18

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern som bedriver prospektering, utbyggnad och produktion av olje- och gastillgångar. Koncernen har verksamhet i Tunisien, Republiken Kongo (Brazzaville), Ekvatorialguinea, Storbritannien, Danmark, Grönland, Nederländerna och Tyskland. PA Resources producerar olja i Nordafrika och Västafrika. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.
PA Resources hade intäkter om 2 227 MSEK under helåret 2010. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX i Stockholm, Sverige (segment Mid Cap). För mer information besök gärna www.paresources.se.

Ovanstående information har offentliggjorts i enlighet med Lag om värdepappersmarknaden och/eller Lag om handel med finansiella instrument. Informationen publicerades kl. 17.45 den 22 december 2011.

Taggar: