Förlängda danska licenser

Danska Energistyrelsen har förlängt licens 12/06 där PA Resources är operatör med 64% licensandel samt licens 9/06 (”Gita”) där PA Resources har 26,8% licensandel med två år. PA Resources har valt att dra sig ur licens 9/95 (”Maja”).

PA Resources är operatör med 64% ägarandel i licensen 12/06 som innehåller gas/kondensatfyndet Broder Tuck och oljefyndet Lille John från den framgångsrika borrningskampanjen under 2011. Licensen har nu förlängts till maj 2014. Planeringen av en värderingsbrunn av oljefyndet Lille John, som ligger på grunt vatten, har påbörjats genom att ledningen av det planerade borrarbetet kontrakterats.

Licenserna 9/06 (”Gita”) och 9/95 (”Maja”) där Maersk är operatör och PA Resources har 26,8% licensandel har också förlängts med två år. 2009 påträffade brunnen Gita 1X indikationer av hydrokarboner i det sekundära HPHT (hög temperatur – högt tryck) målområdet i Mellersta Jura men med låg permabilitet (genomtränglighet). Efter-följande detaljerade studier har inte kunnat reducera risken förknippad med möjligheten att producera dessa hydrokarboner. PA Resources kommer att behålla sin licensandel på 26,8% i licensen Gita, som i nuläget inte innefattar något brunnsåtagande men kräver ett beslut gällande borrning i oktober 2013. Innan beslutet fattas kommer kompletterande studier genomföras för att ytterligare utvärdera prospektiviteten i Översta Jura samt de grundare nivåerna från Krita- respektive Tertiärperioden.

Förlängningen av licensen 9/95 (”Maja”) innefattar ett åtagande att borra en djup HPHT brunn med målet att nå ett komplext gas prospekt i Översta Jura som PA Resources bedömer är förknippat med en relativt hög risk. PA Resources har därför valt att dra sig ur denna licens, vilket är föremål för Danska Energistyrelsens godkännande, och resulterar i en nedskrivning på cirka 90 MSEK som redovisas i resultatet för andra kvartalet 2012.

- Prospektering efter gas som är förknippad med höga investeringar och hög risk är inte i linje med PA Resources huvudsakliga strategi. Vårt primära fokus i Danmark är att ta oljefyndet på Lille John och gas/kondensatfyndet på Broder Tuck vidare mot utbyggnad. Vi ser ett större aktieägarvärde i att fokusera på dessa fyndigheter och prospektering på grundare vatten på licensen 12/06 och vår angränsande tyska licens, säger Bo Askvik, vd och koncernchef på PA Resources.

Stockholm, 25 juni 2012

Bo Askvik, vd och koncernchef, PA Resources AB
+46 (0)70 819 59 18, ir@paresources.se

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern som bedriver prospektering, utbyggnad och produktion av olje- och gastillgångar. Koncernen har verksamhet i Tunisien, Republiken Kongo (Brazzaville), Ekvatorialguinea, Storbritannien, Danmark, Grönland, Nederländerna och Tyskland. PA Resources producerar olja i Västafrika och Nordafrika. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige. PA Resources hade intäkter om 2 154 MSEK under helåret 2011. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX i Stockholm, Sverige (segment Mid Cap). För mer information besök gärna www.paresources.se.

Ovanstående information har offentliggjorts i enlighet med Lag om värdepappersmarknaden och/eller Lag om handel med finansiella instrument. Informationen publicerades kl. 08.30 den 25 juni 2012.