Konverteringsperiod för PA Resources konvertibel påbörjas

Innehavarna av PA Resources AB:s konvertibel 2008/2014 kan under september månad 2010 konvertera dessa till nya aktier i bolaget.

Enligt villkoren för PA Resources AB:s konvertibel 2008/2014 kan utestående konvertibler konverteras till nya aktier under september månad varje år. Den 1 september 2010 påbörjas därför 2010 års konverteringsperiod som avslutas den 30 september 2010. Konverteringskursen är fastställd till 8,52 SEK per aktie efter den omräkning som skett i anledning av företrädesrättsemissionen som genomfördes i juni 2010.

Instruktioner gällande konvertering, anmälningssedlar för detta samt annan information gällande konvertiblerna finns tillgängliga på bolagets webbplats www.paresources.se under rubriken Investor Relations/Konvertibeln.

Notera att vid konvertering under september 2010 bortfaller den upplupna räntan från den 15 januari 2010 på det nominella konvertibelbeloppet som är föremål för konvertering.

Observera också att det inte kommer att vara möjligt att överföra konvertibler i PA Resources mellan Sverige och Norge från och med den 26 augusti 2010 till och med den 1 oktober 2010. Efter den 1 oktober är detta återigen möjligt.

PA Resources har idag totalt 61 517 024 stycken utestående konvertibler med ett nominellt värde av 16 SEK per konvertibel. Detta innebär att det totala lånebeloppet för utestående konvertibler uppgår till sammanlagt 984 272 384 SEK inför konverteringsperioden 2010.

Konvertibeln är noterad för handel på både NASDAQ OMX Nordiska Börs i Stockholm och på Oslo Börs.

Sammanfattande information om det konvertibla lånet:

ISIN-nummer: SE0002694455

Ticker: PAR KV1 på NASDAQ OMX Nordiska Börs i Stockholm, samt PAR02 på Oslo Börs

Utställare: PA Resources AB

Löptid:
Konvertibeln löper fram till och med den 15 januari 2014.

Ränta:
Konvertibeln löper med en fast årlig ränta om 11 % under hela löptiden. Räntan utbetalas den 15 januari varje år, första gången 2010 och sista gången 2014.

Nominellt belopp: 16 SEK per konvertibel

Konvertering: Konvertiblerna kan konverteras till nya aktier under september månad varje år. Sista gången konvertering är möjlig är i september 2013.

Konverteringskurs: 8,52 SEK

Återbetalning: Om konvertering ej skett till aktier senast den 30 september 2013, kommer hela det konvertibla lånebeloppet att återbetalas till innehavaren vid löptidens slut, inklusive upplupen ränta från senaste ränteförfallodag (15 januari 2013).

För fullständiga villkor för PA Resources konvertibler 2008/2014, se prospektet som finns tillgängligt på bolagets webbplats www.paresources.se under rubriken Investor Relations/Konvertibeln.

Stockholm, 2010-08-23

PA Resources AB
Tel +46 (0)8 21 83 82

Ann-Kristin Littorin
Informationschef
PA Resources AB

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla, utvinna och avyttra olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen har verksamhet i Tunisien, Storbritannien, Danmark, Grönland, Nederländerna, Ekvatorialguinea och Republiken Kongo (Brazzaville). PA Resources är en av Tunisiens största oljeproducenter och har också produktion i Republiken Kongo. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.
PA Resources hade intäkter om 2 113 MSEK under helåret 2009. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordiska Börsen i Stockholm (segment Mid Cap) och Oslo Börs i Norge (segment OB Match).
För mer information besök gärna www.paresources.se