Konverteringsperiod påbörjas för PA Resources konvertibel

Innehavarna av PA Resources AB:s konvertibel 2008/2014 kan under september månad 2009 konvertera dessa till nya aktier.

Vid nyemissionen av det konvertibla lån som slutfördes i januari 2009 utgavs totalt 72 757 002 konvertibler på nominellt 16 SEK per konvertibel, vilket innebär att det totala lånebeloppet för utestående konvertibler uppgår till sammanlagt 1 164 112 032 SEK. Konvertibeln är noterad för handel på både NASDAQ OMX Nordiska Börs i Stockholm och på Oslo Börs.

Enligt villkoren kan konvertiblerna konverteras till nya aktier den 1-30 september varje år med början i september 2009 och sista gången i september 2013. Konverteringskursen är 16 SEK per konvertibel.

Notera att vid konvertering under september 2009 bortfaller den upplupna räntan från den 15 januari 2009 på det nominella konvertibelbeloppet som är föremål för konvertering.

Observera att det inte kommer att vara möjligt att överföra konvertibler i PA Resources mellan Sverige och Norge från och med den 26 augusti 2009 till och med den 1 oktober 2009. Efter den 1 oktober är detta återigen möjligt.

Instruktioner gällande konvertering, anmälningssedlar för detta samt annan information gällande konvertiblerna finns tillgängliga på bolagets webbplats www.paresources.se under rubriken Investor Relations/Konvertibeln.

Sammanfattande information om det konvertibla lånet:

ISIN-nummer:
SE0002694455

Ticker:
PAR KV1 på NASDAQ OMX Nordiska Börs i Stockholm, samt PAR02 på Oslo Börs.

Utställare:
PA Resources AB

Löptid:
Konvertibelns löptid är från den 15 januari 2009 fram till och med den 15 januari 2014.

Ränta:
Konvertibeln löper med en fast årlig ränta om 11 % under hela löptiden. Räntan utbetalas varje år den 15 januari, första gången 15 januari 2010 och sista gången 15 januari 2014.

Nominellt belopp:
16 SEK per konvertibel

Konvertering:
Konvertiblerna kan konverteras till nya aktier under september månad varje år med början i september 2009 och sista gången i september 2013.

Återbetalning:
Om konvertering ej skett till aktier senast den 30 september 2013, kommer hela det konvertibla lånebeloppet att återbetalas till innehavaren vid löptidens slut, inklusive upplupen ränta från senaste ränteförfallodag (15 januari 2013).

För fullständiga villkor för PA Resources konvertibler 2008/2014, se prospektet som finns tillgängligt på bolagets webbplats www.paresources.se under rubriken Investor Relations/Konvertibeln.

Stockholm, 2009-08-21

CFO, PA Resources AB
Tel +46 8 21 83 82

Ann-Kristin Littorin
Informationschef, PA Resources AB
Mobil: +46 73 923 903 68. E-post: info@paresources.se

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla, utvinna och avyttra olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen har idag verksamhet i Tunisien, Storbritannien, Danmark, Grönland, Nederländerna, Ekvatorialguinea och Republiken Kongo (Brazzaville). PA Resources är en av Tunisiens största oljeproducenter. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.
PA Resources hade intäkter om cirka 2 420 MSEK under 2008. Bolaget är primärnoterat på Oslo Börs i Norge (segment OB Match) och sekundärnoterat på NASDAQ OMX Nordiska Börsen i Stockholm (segment Mid Cap).  För mer information besök gärna www.paresources.se.