Mark McAllister ny VD och koncernchef för PA Resources

Styrelsen i PA Resources har utsett Mark McAllister till ny VD och koncernchef. Mark McAllister har lång erfarenhet från olika positioner inom den internationella olje- och gasindustrin. Mark tillträder sin nya roll den 1 oktober 2013.

Mark McAllister har över 30 års erfarenhet inom den internationella olje-och gasindustrin och har haft ett antal befattningar som verkställande direktör. Under de senaste 12 åren har han grundat och utvecklat två brittiska prospekterings- och produktionsbolag (Independents) som spelat viktiga roller i rationaliseringen av den mogna Nordsjön, och banat väg för ett nytt teknikbolag för tunga lyft till havs. Mark McAllister grundande Acorn Oil & Gas och tjänstgjorde som Acorns VD från starten 2001 fram till lanseringen av Fairfield Energy år 2005, där han var VD fram till 2011.

Tidigare har Mark McAllister också varit verkställande direktör för Europa och Nordafrika vid Lasmo plc. och direktör för den operativa verksamheten vid Monument Exploration. Han har arbetat för offentliga och privata, stora och små företag, inklusive nystartade företag, i Nordsjön, f.d. Sovjetunionen och Nordafrika. Mark är petroleum ingenjör och har en masterexamen i ingenjörsvetenskap från Cambridge University.

Mark McAllister tillträder sin nya roll den 1 oktober 2013.

“Rekryteringsprocessen har varit en av styrelsens mest prioriterade uppgifter de senaste månaderna. Kravprofilen för den nya kandidaten har varit stark; gedigen erfarenhet från den internationella olje- och gasindustrin och bevisad ledarskapsförmåga i kombination med erfarenhet av att utveckla och finansiera olje- och gas relaterade bolag. Jag är mycket glad över att knyta Mark McAllister till PA Resources inom kort. Han tar med sig värdefull erfarenhet från branschen och har en stark meritlista. Styrelsen är övertygad om att Mark McAllister framgångsrikt kommer att leda den fortsatta utvecklingen av PA Resources tillgångsportfölj", säger PA Resources styrelseordförande, Sven A Olsson.

Stockholm, 10 september 2013

Sven A Olsson, Styrelseordförande i PA Resources
+46 708241970, sven.olsson@fanum.se

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern som bedriver prospektering, utbyggnad och produktion av olje- och gastillgångar. Koncernen har verksamhet i Tunisien, Republiken Kongo (Brazzaville), Ekvatorialguinea, Storbritannien, Danmark, Nederländerna och Tyskland. PA Resources producerar olja i Västafrika och Nordafrika. Moderbolaget finns i Stockholm, Sverige. PA Resources intäkter uppgick till 2 184 MSEK för helåret 2012. Aktien är noterad på NASDAQ OMX i Stockholm, Sverige. För mer information besök gärna www.paresources.se.

Ovanstående information har offentliggjorts i enlighet med Lag om värdepappersmarknaden och/eller Lag om handel med finansiella instrument. Informationen publicerades kl. 08.30 den 10 september 2013.