Ny CFO till PA Resources

Olje- och gasbolaget PA Resources AB har utsett Nicolas Adlercreutz till ny ekonomi- och finansdirektör (CFO). Nicolas Adlercreutz efterträder Bo Askvik, som från och med Årsstämman den 18 maj är VD och koncernchef i PA Resources.

Nicolas Adlercreutz (40 år) tillträder tjänsten som ekonomi- och finansdirektör (CFO) på PA Resources efter sommaren 2010.

Han kommer att ansvara för koncernstab finans med finansiell rapportering och koncernredovisning, affärskontroll och treasury, och ingå i bolagets koncernledningsgrupp med placering i Stockholm.

Nicolas Adlercreutz kommer närmast från Svenska Cellulosa Aktiebolaget SCA, där han idag är Vice President Group Control, med ansvar för finansiell rapportering, koncernredovisning och affärskontroll. Nicolas har innehaft diverse befattningar inom ekonomifunktionen på SCA:s huvudkontor såväl som internationellt. Nicolas har en civilekonomexamen från Mittuniversitetet, Sundsvall.

- Jag är glad att kunna presentera Nicolas Adlercreutz som PA Resources nya CFO. Nicolas tillför bolaget gedigen finansiell kompetens med en erfarenhet av mer än tio år inom olika ekonomifunktioner på SCA. Jag ser fram emot vårt kommande samarbete i koncernledningen. Tillsammans kommer vi att arbeta för att vidareutveckla värdet på  PA Resources tillgångar, säger Bo Askvik VD och koncernchef i PA Resources AB.

Stockholm, 24 maj 2010

PA Resources AB
Telefon: +46 708 19 59 18
E-post: bo.askvik@paresources.se

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla, utvinna och avyttra olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen har verksamhet i Tunisien, Storbritannien, Danmark, Grönland, Nederländerna, Ekvatorialguinea och Republiken Kongo (Brazzaville). PA Resources är en av Tunisiens största oljeproducenter och har också produktion i Republiken Kongo. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.

PA Resources hade intäkter om 2 113 MSEK under helåret 2009. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordiska Börsen i Stockholm (segment Mid Cap) och Oslo Börs i Norge (segment OB Match). För mer information besök gärna www.paresources.se.