Oljefynd på Carla South i Block I, Ekvatorialguinea

Prospekteringsbrunnen Carla South i Block I har påträffat olja i sandsten av god kvalitet på måldjupet. Brunnen kommer inom kort att sidoborras till ett angränsande målområde.

Prospekteringsbrunnen Carla South (I-7) i Block I i Ekvatorialguinea har nått ett totalt uppmätt djup på 3 660 meter. Borrskärningar, loggningar från borrhålet tillsammans med mätningar nere från hålet visar att brunnen påträffade en nettokolumn av olja på cirka 12 meter (uppmätt tjocklek)/10 meter (vertikal tjocklek) i sandsten av god kvalitet på måldjupet. Efter slutförda loggningsaktiviteterna sidoborras brunnen till ett angränsande målområde. PA Resources har 5,7% ägarandel i Block I.

”Vi är mycket nöjda med det framgångsrika resultatet som förlänger Carlas bevisade geologiska trend från Block O in i Block I. Fortsatt analys av data krävs för att kunna dra slutsatser från brunnen och kring vad som blir nästa steg på denna trend. Det är en positiv inledning av borrkampanjen i Block I vilken fortsätter med en planerad sidobrunn till denna brunn samt en ytterligare värderingsbrunn och långsiktiga tester på Diegafältet senare under 2013”, kommenterar Bo Askvik, PA Resources vd.

Stockholm den 2 maj 2013

Bo Askvik, PA Resources vd och koncernchef
+46 8 545 211 50

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern som bedriver prospektering, utbyggnad och produktion av olje- och gastillgångar. Koncernen har verksamhet i Tunisien, Republiken Kongo (Brazza-ville), Ekvatorialguinea, Storbritannien, Danmark, Grönland, Nederländerna och Tyskland. PA Resources producerar olja i Västafrika och Nordafrika. Moderbolaget finns i Stockholm, Sverige. PA Resources intäkter uppgick till 2 184 MSEK för helåret 2012. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX i Stockholm, Sverige. För mer information besök gärna www.paresources.se.

Ovanstående information har offentliggjorts i enlighet med Lag om värdepappersmarknaden och/eller Lag om handel med finansiella instrument. Informationen publicerades kl. 08.30 den 2 maj 2013.