PA Resources AB delårsrapport för kvartal 2, 2010

Nytt strategiskt fokus

Sammanfattning andra kvartalet

• Koncernens totala intäkter under andra kvartalet uppgick till 588,9 MSEK jämfört med 432,1 MSEK motsvarande period föregående år.
  • EBITDA i andra kvartalet uppgick till 348,9 (309,2) MSEK och EBITDA-marginalen blev 59,2 (71,6) procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 163,0 (119,9) MSEK och rörelsemarginalen blev 27,7 (27,7) procent.
  • Resultat före skatt under andra kvartalet uppgick till -138,5 (151,6) MSEK, negativt påverkat av valuta- och omräkningseffekter om -218,4 (10,7) MSEK, främst hänförliga till utestående lån i USD.
  • Resultat per aktie i andra kvartalet uppgick före utspädning till -0,46 (0,24) SEK och efter utspädning till -0,46 (0,24) SEK.
  • Totala investeringar fortsatt i linje med prognos och uppgick under kvartalet till 420,3 MSEK att jämföra med 1 373,4 MSEK under motsvarande period föregående år.
  • Den framgångsrikt slutförda nyemissionen har tillfört koncernen 1 716,4 MSEK.
  • Styrelsen har antagit en ny femårig strategisk och operativ plan för bolaget med fokus på accelererad utbyggnad av befintliga tillgångar kombinerat med selektiv prospektering för ökade reserver och resurser.

Sammanfattning första halvåret 2010

• Koncernens intäkter under första halvåret uppgick till 999,1 (762,4) MSEK.
  • EBITDA uppgick till 556,4 (468,6) MSEK och EBITDA-marginalen blev 55,7 (61,5) procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 177,4 (103,2) MSEK, vilket ger en rörelsemarginal på 17,8 (13,5) procent.
  • Periodens resultat före skatt uppgick till -227,0 (102,7) MSEK, negativt påverkat av valuta- och omräkningseffekter om -266,3 (70,5) MSEK, främst hänförliga till utestående lån i USD.
  • Resultat per aktie efter utspädning blev -0,76 (0,03) SEK.

Kommentar från VD och koncernchef Bo Askvik
-  PA Resources har genom den framgångsrikt genomförda nyemissionen och den nya reservbaserade kreditfaciliteten en solid grund att stå på. Vår geografiskt differentierade licensportfölj har lovande potential. Där fokuserar vi nu på utbyggnad av fält för långsiktigt högre produktion kompletterat med en selektiv satsning på att öka våra reserver för framtiden. Jag känner en stor tillförsikt inför PA Resources fortsatta utveckling.

Stockholm, 2010-08-18

(För fullständig Delårsrapport, se bifogad fil)

Telefon: +46 (0)8 21 83 82 (vxl)
Mobil: +46 (0)708 19 59 18
E-post: ir@paresources.se

Webbsänd telefonkonferens 18 augusti 2010
Den 18 augusti 2010 kl 10.00 CET presenterar PA Resources resultatet för andra kvartalet 2010 genom en webbsänd telefonkonferens. För deltagande live, se länk på www.paresources.se (startsidan) eller vänligen ring:
Sverige: +46 (0)8 505 598 53
UK: +44 (0)203 043 24 36
US: +1 866 458 40 87
Det går också bra att ta del av telefonkonferensen och presentationsmaterialet och i efterhand via samma webblänk på www.paresources.se.

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla, utvinna och avyttra olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen har verksamhet i Tunisien, Storbritannien, Danmark, Grönland, Nederländerna, Ekvatorialguinea och Republiken Kongo (Brazzaville). PA Resources är en av Tunisiens största oljeproducenter och har också produktion i Republiken Kongo. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.
PA Resources hade intäkter om 2 113 MSEK under helåret 2009. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordiska Börsen i Stockholm (segment Mid Cap) och Oslo Börs i Norge (segment OB Match). För mer information besök gärna www.paresources.se.