PA Resources AB:s delårsrapport för kvartal 3, 2009: Produktion i två regioner

Sammanfattning tredje kvartalet 2009
* Koncernens totala intäkter uppgick till 696,5 MSEK att jämföra med 680,4 MSEK motsvarande period föregående år.

* Produktion har under kvartalet inletts på Azuritefältet i Republiken Kongo och koncernens totala produktion uppgick till 1 244 600 fat jämfört med 819 900 fat under andra kvartalet 2009.

* EBITDA uppgick till 499,0 (556,3) MSEK och EBITDA-marginalen blev 71,6 (81,8) procent under kvartalet.

* Rörelseresultatet uppgick till 247,3 (455,0) MSEK, vilket ger en rörelsemarginal på 35,5 (66,9) procent.

* Resultat före skatt uppgick till 114,9 (224,5) MSEK. Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,16 (0,40) SEK och resultat per aktie efter utspädning blev 0,16 (0,40) SEK.

* Totala investeringar uppgick till 26,1 MSEK jämfört med 1 048,1 MSEK under motsvarande kvartal föregående år. Den lägre investeringstakten beror på att större delen av investeringarna inför produktionsstarten på Azuritefältet har genomförts.

* Skuldsättningsgraden har sjunkit till 69,9 (104,5) procent och var samtidigt lägre än vid årets början efter investeringar om 1 736 MSEK under januari - september.

* Cirka 15 procent av konvertiblerna konverterades till aktier under september månad, vilket medförde att det ursprungliga skuldbeloppet om 1 164 MSEK minskade nominellt med 179,8 MSEK. Soliditeten förbättrades till 48,0 (39,7) procent.

* Oljefynd har bekräftats på licensen Mer Profond Sud offshore Republiken Kongo och utbyggnaden av Asengfältet i Ekvatorialguinea har initierats.

Kommentar från VD och koncernchef Ulrik Jansson
- Vi har under tredje kvartalet levererat en ökad produktion och samtidigt uppnått en bättre diversifiering av produktionen i två geografiska regioner. Detta i kombination med en lägre investeringstakt och ett högre och mer stabilt oljepris gör att förutsättningarna för resterande delen av året och 2010 har förbättrats.

Stockholm, 2009-10-28

(För fullständig delårsrapport, se bifogad fil.)

Ulrik Jansson
Telefon: +46 8 21 83 82 (vxl)
E-post: ir@paresources.se
Vice VD och CFO, PA Resources AB
Telefon: +46 8 21 83 82 (vxl). Mobil: +46 708 19 59 18.
E-post: bo.askvik@paresources.se

Presentation av delårsrapporten den 28 oktober 2009
PA Resources publicerar delårsrapporten för tredje kvartalet 2009 onsdagen den 28 oktober kl. 08.15 CET. Resultatet presenteras därefter på en webbsänd telefonkonferens kl. 10.00 av Ulrik Jansson, VD och koncernchef, och Bo Askvik, Vice VD och CFO. Telefonkonferensen hålls på engelska. För deltagande live se länk på www.paresources.se eller vänligen ring ett av följande nummer:
Sverige: +46 (0)8 505 598 53
UK: +44 (0)203 043 24 36
US: +1 866 458 40 87
Det går också bra att ta del av presentationsmaterialet och telefonkonferensen i efterhand via www.paresources.se.

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla, utvinna och avyttra olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen har idag verksamhet i Tunisien, Storbritannien, Danmark, Grönland, Nederländerna, Ekvatorialguinea och Republiken Kongo (Brazzaville). PA Resources är en av Tunisiens största oljeproducenter. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.
PA Resources hade intäkter om cirka 2 420 MSEK under 2008. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordiska Börsen i Stockholm (segment Mid Cap) och Oslo Börs i Norge (segment OB Match). För mer information besök gärna www.paresources.se.