PA Resources avtalar om förvärv av seismik på Block 8 i Västra Grönland

PA Resources meddelar idag att koncernen har slutit avtal med CGGVeritas Services SA avseende förvärv av en 2D seismisk studie på Block 8 utanför västra Grönland, där PA Resources är operatör.

PA Resources har en 87,5 % ägarandel i licensen och samarbetar med Grönlands nationella oljebolag NunaOil AS, som äger de resterande 12,5%. Förvärvet av upp till cirka 6 300 kilometer 2D seismisk data på ett 2 gånger 4 kilometer stort område till havs utanför västra Grönland planeras att påbörjas i juni 2010 och beräknas ta cirka 8 till 10 veckor.

PA Resources kommer nu att lämna in en ansökan till de grönländska myndigheterna om tillstånd att förvärva seismiken, vilket inkluderar en omfattande studie av miljöpåverkan. Denna studie visar att miljöpåverkan vid genomförandet av den seismiska studien förutses vara minimal.

Studien genomförs under ledning av PA Resources dotterbolag PA Resources UK Limited, som är miljöcertifierade enligt ISO 14001:2004, vilket ger en trygghet för berörda parter att seismik programmet kommer att genomföras på ett ansvarsfullt sätt.

- Vi ser med glädje fram emot att förvärva en stor, modern seismisk studie av de betydande potentiella ansamlingar av hydrokarboner, så kallade leads, som vårt team har identifierat efter att ha systematiskt bearbetat och tolkat historisk seismisk data på denna stora licens. Västra Grönland är ett prospekteringsområde med såväl stora risker som stora möjligheter. Ett flertal stora bolag ska genomföra prospektering med bland annat borrning på ett område norr om vår licens under 2010. PA Resources tar nu steget in i nästa fas genom upphandling av seismik för att kunna utveckla våra leads vidare till prospekt, säger Ulrik Jansson, VD och koncernchef för PA Resources.

Stockholm, 18 mars 2010

Ulrik Jansson

Tel: 070-751 41 84
E-mail: info@paresources.se

Vice VD och CFO, PA Resources AB

Tel: 0708-19 59 18

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla, utvinna och avyttra olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen har verksamhet i Tunisien, Storbritannien, Danmark, Grönland, Nederländerna, Ekvatorialguinea och Republiken Kongo (Brazzaville). PA Resources är en av Tunisiens största oljeproducenter och har också produktion i Republiken Kongo. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.

PA Resources hade intäkter om 2 113 MSEK under helåret 2009. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordiska Börsen i Stockholm (segment Mid Cap) och Oslo Börs i Norge (segment OB Match). För mer information besök gärna www.paresources.se.