PA Resources avyttrar andelar i två små tunisiska fält

PA Resources har tecknat avtal om avyttring av sina ägarandelar i de två oljeproducerande fälten Ezzaouia och El Bibane i Tunisien för 4,0 MUSD (motsvarande cirka 27,5 MSEK).

Olje- och gaskoncernen PA Resources har beslutat att avyttra sina 13,6 procents ägarandel i Ezzaouiafältet och 23,9 procents ägarandel i El Bibanefältet, båda belägna i Tunisien, för 4,0 MUSD (före slutjusteringar). Tillgångarna förvärvas av Candax Energy Inc., vars dotterbolag är delägare och operatör i båda fälten. Transaktionen träder i kraft den 1 januari 2012 och är föremål för godkännande av partners och den tunisiska staten.

De två fälten bidrog netto med cirka 100 fat olja per dag i produktion baserat på licensandel till PA Resources i slutet av 2011. PA Resources andel av bevisade och sannolika reserver (2P) på fälten var cirka 0,5 miljoner fat oljeekvivalenter per den 31 december 2010.

– Försäljningen av PA Resources andelar i dessa två små fält, där vi inte är operatör, är en del av det pågående arbetet med att fokusera på våra viktigaste fält och licenser, säger Bo Askvik, VD och koncernchef på PA Resources.

Stockholm, 2 januari 2012

För ytterligare information, kontakta gärna:
PA Resources AB

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern som bedriver prospektering, utbyggnad och produktion av olje- och gastillgångar. Koncernen har verksamhet i Tunisien, Republiken Kongo (Brazzaville), Ekvatorialguinea, Storbritannien, Danmark, Grönland, Nederländerna och Tyskland. PA Resources producerar olja i Nordafrika och Västafrika. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.
PA Resources hade intäkter om 2 227 MSEK under helåret 2010. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX i Stockholm, Sverige (segment Mid Cap). För mer information besök gärna www.paresources.se.

Ovanstående information har offentliggjorts i enlighet med Lag om värdepappersmarknaden och/eller Lag om handel med finansiella instrument. Informationen publicerades kl 08.45 CET den 2 januari 2012.