• PA Resources AB/

PA Resources begär ytterligare uppskov av räntebetalningar och temporär dispens från finansiella kovenanter. Årsredovisning publiceras 30 april 2015.

PA Resources AB (”PA Resources”, ”Bolaget”) kommer behöva ytterligare tid till förhandlingar med bolagets långivare i frågan om den föreslagna finansieringsplanen. PA Resources har därför idag kallat till ett nytt obligationsägarmöte för bolagets NOK-denominerade obligation och till ett skriftligt förfarande för bolagets SEK-denominerade obligation, för att föreslå ytterligare uppskov av bolagets räntebetalningar, och med hänsyn till den NOK-denominerade obligationen en delamortering, till den 30 april 2015 och temporär dispens från sina finansiella kovenanter.

Hänvisning sker till pressmeddelanden publicerade av PA Resources den 18 september, 3 oktober 2014 och 10 februari angående kallelser till obligationsägarmöte för bolagets NOK-denominerade obligation och till ett skriftligt förfarande för Bolagets SEK-denominerade obligation, där obligationsägarna accepterade att skjuta upp räntebetalningarna från oktober 2014 till 31 mars 2015.

Bolaget har idag kallat till ett nytt obligationsägarmöte för bolagets NOK-denominerade obligation och initierat ett skriftligt förfarande för Bolagets SEK-denominerade obligation, som kommer hållas samt slutföras den 31 mars 2015 (obligationsägarmötet och det skriftliga förfarandet benämns tillsammans som ”Obligationsägarmötena”). PA Resources har föreslagit att obligationsägarna på Obligationsägarmötena beslutar att ytterligare skjuta upp de räntebetalningar med ursprungligt betalningsdatum i oktober 2014 under NOK- respektive SEK-obligationen samt den räntebetalning och delamortering på NOK-obligationen schemalagd för den 5 april 2015, till den 30 april 2015 och begär temporär dispens från Bolagets finansiella kovenanter för sina SEK- och NOK-denominerade obligationslån.

Sedan obligationsägarmötena i februari har PA Resources hållit en aktiv och konstruktiv dialog med en informell kommitté bestående av obligationsägare samt även med Bolagets största långivare och aktieägare, Gunvor Group. Trots att diskussionerna gått framåt har det blivit tydligt att det kommer krävas ytterligare tid att ta fram och enas om en finansieringsplan som är acceptabel för bolagets huvudintressenter. Bolaget föreslår därför att innehavare av NOK- och SEK-obligationer accepterar ett uppskjutande till 30 april 2015 av de räntebetalningar som förfaller 31 mars 2015, samt, vad gäller NOK-obligationen även den räntebetalning och delamortering som enligt villkoren förfaller till betalning den 5 april 2015. En majoritet av obligationsägarna av varje obligationslån, kommer att ha rätt att begära att räntebetalningarna tidigareläggs med 3 bankdagars förvarning. Räntebetalningsdatumen kan också flyttas till ett tidigare datum om underrättelse om uppsägning eller någon betalning på rörelsekapitalfaciliteten eller den reservbaserade lånefacilitieten med Gunvor Group sker. De räntebelopp som förföll i oktober 2014 respektive förfaller i april 2015 kommer bära ytterligare ränta motsvarande den gällande räntesatsen under respektive obligationsavtal under perioden från de ursprungliga förfallodatumen i oktober 2014 respektive april 2015 till 30 april 2015.

Obligationsägarmötet för NOK-obligationen kommer äga rum, och det skriftliga förfarandet för SEK-obligationen kommer slutföras, den 31 mars 2015. Kallelsebrev för NOK-obligationen och skriftliga besked för SEK-obligationen kommer att finnas tillgängliga på Bolagets hemsida, www.paresources.se, och kommer distribueras till obligationsägarna de närmsta dagarna. Röster skall lämnas in till respektive obligationsagent senast den 31 mars 2015.

Bolaget har skjutit på publicering av årsredovisning för 2014 till den 30 april 2015.

Det hänvisas även till den senaste bolagspresentationen samt den oreviderade kvartalsrapporten för det fjärde kvartalet 2014 som publicerades 26 februari 2015, båda finns tillgängliga på Bolagets hemsida.

Stockholm, 24 mars 2015

Tomas Hedström, Chief Financial Officer

Tel:         +46 8 545 211 50

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern som bedriver prospektering, utbyggnad och produktion av olje- och gastillgångar. Koncernen har verksamhet i Tunisien, Republiken Kongo (Brazzaville), Ekvatorialguinea, Storbritannien, Danmark, Nederländerna och Tyskland. PA Resources producerar olja i Västafrika och Nordafrika. Moderbolaget finns i Stockholm, Sverige. PA Resources intäkter uppgick till 603 MSEK för helåret 2014. Aktien är noterad på NASDAQ OMX i Stockholm, Sverige. För mer information besök gärna www.paresources.se.

Ovanstående information har offentliggjorts i enlighet med Lag om värdepappersmarknaden och/eller Lag om handel med finansiella instrument. Informationen publicerades kl.08:45 den 24 mars 2015.