PA Resources bekräftar oljefynd på Lille John-prospektet

Olje- och gaskoncernen PA Resources har nu slutfört sidoborrningen av Lille John-brunnen till målet i Kritastrukturen, men påträffade ingen fungerande reservoar. Sidobrunnen möjliggjorde också en andra borrning genom sandstenslagret från Miocen som påträffades i den ursprungliga brunnen. Lagret visade sig även här vara oljebärande och av bättre reservoarkvalitet än i den ursprungliga brunnen.

Sidobrunnen på Lille John-prospektet på den danska licensen 12/06 borrades till ett totalt djup av 1 307 meter under havsytan. Brunnen påträffade en tät, cementerad struktur från Kritaperioden av ringa tjocklek och med små indikationer av hydrokarboner, men utan fungerande reservoar.

Sidobrunnen borrades också genom sandstensstrukturen från Miocen, ungefär 180 meter från den ursprungliga Lille John-brunnen som i oktober visade sig vara oljebärande. Även i sidobrunnen är sandstenen från Miocen oljebärande på ett djup av ungefär 930 meter under havsytan, och har bättre reservoaregenskaper än i den ursprungliga brunnen, där olja med en relativ densitet (API gravity) på 34-35 grader bekräftades. Båda borrningarna på Lille John hade som primärt mål att nå strukturen från Krita, och var därför placerade utanför den tydligt avbildade seismiska anomali som tolkats att innehålla en bättre utvecklad oljebärande sandsten. Sidobrunnen var inte heller placerad för att borra målet i Mellersta Jura. Brunnen pluggas nu igen och lämnas.

Lille John-brunnen ligger cirka 17 kilometer söder om Gormfältet och åtta kilometer från PA Resources gas- och kondensatfynd på Broder Tuck-prospektet som gjordes i juli i år. Partners i licens 12/06 kommer att formellt deklarera både Broder Tuck och Lille John som fynd, vilket påskyndar ytterligare tekniska och kommersiella utvärderingar av fynden och möjliggör en ansökan om förlängning av licensen. En omfattande omvärdering av prospekteringspotentialen i närliggande Miocenstrukturer och potentialen i Krita och Mellersta Jura på Lille John-prospektet ska också genomföras genom att använda resultaten från de nya brunnarna och reprocessad seismisk 3D-data.

– Vi har som operatör nu slutfört vår framgångsrika danska borrkampanj, där vi gjort två fynd i två prospekteringsbrunnar. Sidobrunnen på Lille John har visat en förbättrad reservoarkvalitet i sandstenen från Miocen, vilket stöttar vår tolkning att den seismiska anomalin i Miocen har en ännu bättre reservoar. Vi är mycket nöjda med resultatet av kampanjen och har påbörjat en omfattande utvärdering för att kunna ta nästa steg mot utbyggnad av Broder Tuck. Ytterligare studier kommer att genomföras för att gå vidare i prospekteringen av Lille John-området och värdera det spännande Miocenfyndet, gjort på en reservoarnivå som inte har utforskats i någon större utsträckning i Danmark, säger Bo Askvik, VD och koncernchef på PA Resources.

Följande företag är delägare i Licens 12/06; PA Resources UK Limited (64 %), Nordsøfonden (20 %), Danoil Exploration A/S (8 %) och Spyker Energy APS (8 %). PA Resources är operatör för licensen.

Stockholm, 3 november 2011

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Bo Askvik, VD och koncernchef
Mobil: +46 (0)70 819 59 18

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern som bedriver prospektering, utbyggnad och produktion av olje- och gastillgångar. Koncernen har verksamhet i Tunisien, Republiken Kongo (Brazzaville), Ekvatorialguinea, Storbritannien, Danmark, Grönland, Nederländerna och Tyskland. PA Resources producerar olja i Nordafrika och Västafrika. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige. PA Resources hade intäkter om 2 227 MSEK under helåret 2010. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX i Stockholm, Sverige (segment Mid Cap). För mer information besök gärna www.paresources.se.

Ovanstående information har offentliggjorts i enlighet med Lag om värdepappersmarknaden och/eller Lag om handel med finansiella instrument. Informationen publicerades kl. 08.45 den 3 november 2011.

Taggar: