PA Resources bekräftar slutligt granskade reserver och resurser

PA Resources publicerar den slutgiltiga tredjepartsbedömningen av bolagets reserver och betingade resurser per den 30 juni 2014 inklusive bolagets kommentarer. Rapporten har gjorts av den oberoende konsultfirman ERC Equipoise.

• PA Resources har andelar av olja och kondensat som per den 30 juni 2014 omfattar 1P-resurser på 4,5 miljoner fat, 2P-reserver på 6,8 miljoner fat och betingade 2C-resurser på 60 miljoner fat oljeekvivalenter kolväten, både flytande och gas.
  • ERCE bedömer att oriskade 2P-reserver NPV10 uppgår till 112 miljoner USD och oriskade 2C betingande resurser uppgår till 471 miljoner USD vilket ger totalt 583 miljoner USD för PA Resources viktigaste tillgångar.
  • De största variationerna jämfört med den reservrapport som gavs den 31 december 2013, härrör från omkategoriseringen av Zaratfältets flytande kolväten från reserver till betingade resurser på grund av att fältutvecklingsplanen är under omarbetning samt exkluderingen av betingade resurser i ett flertal små fyndigheter i Nordsjön och Africa, där större klarhet krävs i deras kommersiella utvecklingspotential

PA Resources Oil andelar av reserverna
Miljoner fat Reserver
1P 2P 3P
Aseng 2,91 4,43 5,62
Alen 0,14 0,14 0,14
Didon1 0,28 0,43 0,46
Douleb/Tamesmida 1,19 1,76 2,17
Totalt 30 June 2014 4,53 6,76 8,39
1 Efter slutförandet av infarmningen till EnQuest

PA Resources andelar av betingade resurser (exkl gaser som inte innehåller kolväten)
Miljoner fat oljeekvivalenter Betingade resurser
1C 2C 3C
Total 39,9 60,4 101,6

En sammanfattning av rapporten inklusive bolagets kommentarer finns bifogade till detta pressmeddelande och finns också tillgängliga på bolagets webbsida, www.paresources.se.

Stockholm, 1 oktober 2014

Vid frågor, kontakta:

Ingrid Östhols, Head of Corporate Communication & IR

+46 72 181 08 67

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern som bedriver prospektering, utbyggnad och produktion av olje- och gastillgångar. Koncernen har verksamhet i Tunisien, Republiken Kongo (Brazzaville), Ekvatorialguinea, Storbritannien, Danmark, Nederländerna och Tyskland. PA Resources producerar olja i Västafrika och Nordafrika. Moderbolaget finns i Stockholm, Sverige. PA Resources intäkter uppgick till 1 312 MSEK för helåret 2013. Aktien är noterad på NASDAQ OMX i Stockholm, Sverige. För mer information besök gärna www.paresources.se.

Ovanstående information har offentliggjorts i enlighet med Lag om värdepappersmarknaden och/eller Lag om handel med finansiella instrument. Informationen publicerades kl. 12:30 den 1 oktober 2014.