PA Resources Bokslutskommuniké 2011

SAMMANFATTNING

• Koncernens intäkter uppgick under fjärde kvartalet till 535 (698) MSEK.
  • EBITDA för kvartalet var 306 (438) MSEK.
  • Resultat före skatt i fjärde kvartalet uppgick till 11 (91) MSEK exklusive engångskostnader och inklusive engångskostnader till -2 024 (91) MSEK.
  • Som tidigare kommunicerats redovisas i fjärde kvartalet icke kassapåverkande engångskostnader om 2 035 MSEK före skatt och 1 758 MSEK efter skatt.
  • Asengfältet i Ekvatorialguinea togs i produktion i början av november och bidrar med kassaflöde från och med januari 2012.
  • Det operativa kassaflödet förbättrades för helåret till 812 (416) MSEK.
  • Det kommersiella fyndet på Broder Tuck samt oljefyndet på Lille John tillför initialt 32 miljoner fat oljeekvivalenter i betingade resurser.

FINANSIELLA NYCKELTAL

Kv. 4 2011 Kv. 4 2010 jan.-dec. 2011 jan.-dec. 2010
Rörelsens intäkter (MSEK) 535 698 2 154 2 227
EBITDA (MSEK) 306 438 1 295 1 276
EBITDA marginal 57,2% 62,7% 60,1% 57,3%
Rörelseresultat (MSEK) * 121 219 508 490
Rörelsemarginal * 22,7% 31,3% 23,6% 22,0%
Resultat före skatt (MSEK) * 11 91 158 179
Resultat per aktie efter utspädning (SEK) -2,91 -0,23 -3,27 -0,61

* Exklusive, för helåret liksom fjärde kvartalet 2011, icke-kassapåverkande engångskostnader om 2 035 MSEK före skatt och 1 758 MSEK efter skatt.

(För fullständig Bokslutskommuniké, se bifogad fil.)

Stockholm, 15 februari 2012

Nicolas Adlercreutz
CFO, PA Resources AB
E-post: ir@paresources.se

VD och CEO, PA Resources AB
Telefon: +46 (0)8 545 211 50 (vxl)

Webbsänd telefonkonferens
PA Resources resultat för fjärde kvartalet och helåret 2011 presenteras den 15 februari kl. 10.00 genom en webbsänd telefonkonferens. Presentationen webbsänds live på www.paresources.se där även presentationsmaterial finns att tillgå. Här finns även en inspelad version tillgänglig efter presentationen.

Länk till webbsändningen: http://storm.zoomvisionmamato.com/player/paresources/objects/40wy8jmt/

För deltagande via telefon, vänligen ring:
Sverige: +46 (0)8 505 598 53
UK: +44 203 043 24 36
USA: +1 866 458 40 87

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern som bedriver prospektering, utbyggnad och produktion av olje- och gastillgångar. Koncernen har verksamhet i Tunisien, Republiken Kongo (Brazzaville), Ekvatorialguinea, Storbritannien, Danmark, Grönland, Nederländerna och Tyskland. PA Resources är en av Tunisiens större oljeproducenter och har också produktion i Republiken Kongo och Ekvatorialguinea. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.
PA Resources hade intäkter om 2 154 MSEK under helåret 2011. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Stockholm (segment Mid Cap). För mer information besök gärna www.paresources.se.

Ovanstående information har offentliggjorts i enlighet med Lag om värdepappersmarknaden och/eller Lag om handel med finansiella instrument. Informationen publicerades kl. 07.45 CET den 15 februari 2012.