PA Resources bokslutskommuniké 2014

• EBITDA uppgick till -480 (-494) MSEK
  • Resultat efter skatt uppgick till -2 957 (-1 219) MSEK
  • Resultat per aktie uppgick till -26,13 (-21,54) SEK
  • Styrelsen föreslår årsstämman att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2014.

FJÄRDE KVARTALET

• Koncernens intäkter uppgick till 88 (193) MSEK
  • EBITDA uppgick till -808 (74) MSEK
  • Resultat efter skatt uppgick till -2 745 (-402) MSEK
  • Resultat per aktie uppgick till -24,26 (-3,55) SEK

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER KVARTALET

• Nedskrivningar resulterade i en nettoeffekt om -1 820 MSEK redovisat i periodens resultat. Motsvarande belopp i eget kapital uppgick till -2 073 MSEK.
  • Överenskommelse att avyttra PA Resources 30-procentiga andel i nederländska offshore­blocken Q7 och Q10a till Tulip Oil.
  • PA Resources tilldelades 25 procent av Block 22/18c och 22/19d i Storbritanniens 28:e licensrunda som innehåller den stora strukturen Ekland.
  • Utfarmningsavtalet för överlåtandet av en 70 procentig ägarandel i Didon-fältet samt Zarat-licensen till EnQuest har brutits. PA Resources redovisar effekten av det avslutade utfarmningsavtalet som en engångspost om -826 MSEK i det fjärde kvartalet.

HÄNDELSER EFTER KVARTALETS UTGÅNG

• Långivarna godkände att räntebetalningarna som ursprungligen förföll i februari 2015 sköts fram till 31 mars 2015.
  • Framgångsrik utvärderingsbrunn och sidoborrning av Lille John.
  • PA Resources tilldelades 33 procent i Block 21/24b i Storbritanniens 28:e runda som innehåller oljefyndigheten West Teal.
  • PA Resources senarelade publiceringen av årsredovisningen till 29 april 2015 och årsstämman samt publiceringen av delårsrapporten för det första kvartalet till 29 maj 2015.
  • PA Resources ABs styrelse har beslutat kalla till extra bolagsstämma fredagen den 27 februari 2015 för prövning om bolaget ska gå i likvidation.

FINANSIELLA NYCKELTAL

okt-dec jan-dec
2014 2013 2014 2013
Genomsnittlig produktion, fat/dag 2 900 3 600 3 100 5 000
Intäkter, MSEK 88 193 603 1 049
EBITDA, MSEK -808 74 -480 -494
EBITDA marginal, % -914% 38% -80% -47%
Rörelseresultat, MSEK -2 856 -296 -2 667 -1 234
Periodens resultat, MSEK -2 745 -402 -2 957 -1 219
Resultat per aktie efter utspädning, SEK -24,26 -3,55 -26,13 -21,54

För hela rapporten, se bifogad pdf.

Stockholm, 26 februari 2015

Tomas Hedström, Chief Financial Officer
+46 8 545 211 50

Mark McAllister, VD och koncernchef
+46 8 545 211 50

ir@paresource.se

Webbsänd telefonkonferens

PA Resources resultat för fjärde kvartalet 2014 presenteras den 26 februari 2015 kl. 09.00 genom en webbsänd telefonkonferens. För deltagande via webb, använd följande länk:

För deltagande via telefon, vänligen ring:

Sverige: + 46 8 505 564 74
UK: +44 203 364 5374
USA: +1 855 753 2230

En inspelad version finns tillgänglig efter presentationen på www.paresources.se.

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern som bedriver prospektering, utbyggnad och produktion av olje- och gastillgångar. Koncernen har verksamhet i Tunisien, Republiken Kongo (Brazzaville), Ekvatorialguinea, Storbritannien, Danmark, Nederländerna och Tyskland. PA Resources producerar olja i Västafrika och Nordafrika. Moderbolaget finns i Stockholm, Sverige. PA Resources intäkter uppgick till 1 049 MSEK för helåret 2013. Aktien är noterad på NASDAQ OMX i Stockholm, Sverige. För mer information besök gärna www.paresources.se.

Ovanstående information har offentliggjorts i enlighet med Lag om värdepappersmarknaden och/eller Lag om handel med finansiella instrument. Informationen publicerades kl. 08:00 den 26 februari 2015