PA Resources dotterbolag miljöcertifieras enligt ISO 14001

Olje- och gas koncernen PA Resources meddelar att dess helägda brittiska dotterbolag, PA Resources UK Limited, har miljöcertifierats i enlighet med den internationella standarden ISO 14001:2004 (E).

Certifieringen är ett bevis på att PA Resources UK Limited har ett miljöledningssystem som uppfyller de krav som ställs i standarden ISO 14001:2004 (E). Det oberoende certifieringsorganet URS Ltd. har under processens gång genomfört en noggrann granskning av bolagets miljöledningssystem som omfattar såväl aktiviteter vid kontoret som den prospekteringsverksamhet som bedrivs på bolagets olje- och gaslicenserna. PA Resources planerar att genomföra seismiska undersökningar och olika borrprojekt till havs utanför Storbritannien, men också i Nederländerna, Danmark och Grönland under de närmast kommande åren.

PA Resources ser ISO 14001-certifieringen som ett viktigt steg för att utveckla dotterbolagets arbete och ledning av hälso-, säkerhets- och miljöfrågor, att uppnå ständiga förbättringar och att skydda miljön, bolagets tillgångar, anställda, underleverantörer och de samhällen som finns kring verksamheten.

- Miljöcertifieringen är ett viktigt steg i utvecklingen av vårt brittiska bolag som förvaltar PA Resources verksamhet i Storbritannien, Nederländerna, Danmark och på Grönland. Vi bygger på detta sätt gradvis upp vår kapacitet och våra system inom områdena hälsa, säkerhet och miljö. Certifieringen underlättar också för oss i vår roll som godkänd operatör av olje- och gaslicenser i dessa länder, säger Ulrik Jansson, VD och CEO för PA Resources AB.

Stockholm, 1 september 2009

För mer information, kontakta gärna:
Ulrik Jansson
Telefon: +46 70 751 41 84, +46 8 21 83 82

Graham Goffey
Managing Director, PA Resources UK
Telefon: +44 (0) 203 322 0100
E-post: ggoffey@paresources.uk.com

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla, utvinna och avyttra olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen har idag verksamhet i Tunisien, Storbritannien, Danmark, Grönland, Nederländerna, Ekvatorialguinea och Republiken Kongo (Brazzaville). PA Resources är en av Tunisiens största oljeproducenter. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.
PA Resources hade intäkter om cirka 2 420 MSEK under 2008. Bolaget är primärnoterat på Oslo Börs i Norge (segment OB Match) och sekundärnoterat på NASDAQ OMX Nordiska Börsen i Stockholm (segment Mid Cap).  För mer information besök gärna www.paresources.se.