PA Resources emitterar obligationslån om 850 MSEK

Olje- och gasbolaget PA Resources AB har, främst i syfte att återbetala ett existerande obligationslån med förfall i mars 2011, emitterat ett icke säkerställt obligationslån på den svenska marknaden med förfall i oktober 2013.

Obligationslånet är emitterat utan säkerhet och det totala lånebeloppet uppgår till 850 MSEK. Emissionen har genomförts främst i syfte att återbetala ett existerande obligationslån om 500 MNOK (motsvarande cirka 570 MSEK) med förfall i mars 2011. Till följd av ett stort investerarintresse har emissionsbeloppet utökats till 850 MSEK. Det nya obligationslånet förfaller i oktober 2013 och löper med en fast årlig kupongränta om 10,50 %. PA Resources avser att notera obligationerna för handel på NASDAQ OMX i Stockholm.

I samband med emissionen har 72,5 MNOK (motsvarande cirka 83 MSEK) av det utestående obligationslånet om totalt 500 MNOK (ISIN NO0010560725, ticker PAR03 PRO på Oslo ABM) återköpts av PA Resources. Obligationslånet är ett icke säkerställt lån utställt av PA Resources AB och resterande 427,5 MNOK förfaller den 9 mars 2011.

- Nettobehållningen från det nya obligationslånet ska främst användas för att refinansiera resterande del av obligationslånet om 500 MNOK, men även del av ytterligare låneförfall 2011. Det är med tillfredsställelse som vi kan konstatera att det har varit ett stort intresse i emissionen, säger Bo Askvik, VD och koncernchef för PA Resources AB.

Carnegie Investment Bank AB (publ) och E. Öhman J:or Fondkommission AB har tillsammans varit finansiella rådgivare i samband med emissionen av det nya obligationslånet.

Stockholm, 2010-12-17

Nicolas Adlercreutz
CFO
PA Resources AB
Mobil: +46 (0)70 587 44 88
E-post: nicolas.adlercreutz@paresources.se

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla, utvinna och avyttra olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen har verksamhet i Tunisien, Storbritannien, Danmark, Grönland, Nederländerna, Ekvatorialguinea och Republiken Kongo (Brazzaville). PA Resources är en av Tunisiens största oljeproducenter och har också produktion i Republiken Kongo. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.

PA Resources hade intäkter om 2 113 MSEK under helåret 2009. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordiska Börsen i Stockholm (segment Mid Cap) och Oslo Börs i Norge (segment OB Match). För mer information besök gärna www.paresources.se.

Ovanstående information har offentliggjorts i enlighet med Lag om värdepappersmarknaden och/eller Lag om handel med finansiella instrument. Informationen publicerades kl. 08.30 den 17 december 2010.