PA Resources erhåller waiver för SEK obligation

PA Resources AB (publ) meddelar att obligationsägarna till det svenska obligationslånet (ISIN: SE0003652577) beviljat bolaget en så kallad waiver.

Mot bakgrund av den föreslagna rekapitaliseringen, som offentliggjordes i bolagets pressmeddelande den 7 november 2012, i vilken bolaget avser öka koncernens egna kapital och koncernens egna kapital i förhållande till sysselsatt kapital till nivåer överstigande de miniminivåer som gäller i obligationsvillkoren, har ägarna till det svenska obligationslånet vid dagens obligationsägarmöte röstat för förslaget och beviljat PA Resources AB en waiver.

Waivern är, i likhet med den redan erhållna waivern för det norska obligationslånet, villkorad av att vissa krav uppfylls i samband med rekapitaliseringsprocessen. Bland annat att aktieägarna på den extra bolagsstämman den 7 december 2012 godkänner styrelsens förslag till kvittningsemission av utestående konvertibler. Bolaget har därmed erhållit samtliga nödvändiga waivers från obligationsägare för att kunna fortsätta rekapitaliseringsprocessen. Inga avgifter utgår för waivern.

Stockholm, 30 november 2012

Nicolas Adlercreutz, CFO, +46 70 587 44 88

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern som bedriver prospektering, utbyggnad och produktion av olje- och gastillgångar. Koncernen har verksamhet i Tunisien, Republiken Kongo (Brazzaville), Ekvatorialguinea, Storbritannien, Danmark, Grönland, Nederländerna och Tyskland. PA Resources producerar olja i Västafrika och Nordafrika. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige. PA Resources hade intäkter om 2 154 MSEK under helåret 2011. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX i Stockholm, Sverige (segment Mid Cap). För mer information besök gärna www.paresources.se.

Ovanstående information har offentliggjorts i enlighet med Lag om värdepappersmarknaden och/eller Lag om handel med finansiella instrument. Informationen publicerades kl. 16.30 den 30 november 2012.