PA Resources förbättrade skattevillkor i Republiken Kongo formellt godkända

Förbättrade skattevillkor för produktionsdelningsavtalet för Azuritefältet och Mer Profonde Sud licensen i Republiken Kongo har formellt godkänts. Avtalet ger PA Resources en högre nettoandel av Azuritefältets intäkter och gäller retroaktivt från den 1 oktober 2010.

Tilläggsavtalet om förbättrade skattevillkor tecknades mellan myndigheterna i Republiken Kongo och samtliga partners i produktionsdelningsavtalet för Per Profonde Sud licensen (MPS) och Azuritefältet; Murphy West Africa Ltd (licensandel 50 %), PA Resources (35 %) och Société Nationale Petroles du Congo (15 %). Ett slutligt, formellt godkännande av avtalet har nu erhållits från parlamentet i Republiken Kongo och det har skriftligen fastställts av presidenten.

Tilläggsavtalet gäller för Azuritefältet och MPS-licensen. De förbättrade skattevillkoren ger PA Resources en större nettoandel av Azuritefältets produktion och intäkter. Nettoandelen av produktionen hänför sig till de fat olja som PA Resources erhåller i enlighet med produktionsdelningsavtalet och som enkelt uttryckt kan jämställas med fat olja efter skatt.

Tilläggsavtalet gäller retroaktivt från den 1 oktober 2010, vilket påverkar koncernens skattekostnader positivt i första kvartalet 2011. Detta kommer att presenteras i bolagets nästa finansiella rapport.

Stockholm, 9 mars 2011

Telefon: +46 (0)70 819 59 18, +46 (0)8 21 83 82

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla, utvinna och avyttra olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen har verksamhet i Tunisien, Republiken Kongo (Brazzaville), Ekvatorialguinea, Storbritannien, Danmark, Grönland, Nederländerna och Tyskland. PA Resources är en av Tunisiens största oljeproducenter och har också produktion i Republiken Kongo. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.

PA Resources hade intäkter om 2 227 MSEK under helåret 2010. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordiska Börsen i Stockholm, Sverige (segment Mid Cap). För mer information besök gärna www.paresources.se.

Ovanstående information har offentliggjorts i enlighet med Lag om värdepappersmarknaden och/eller Lag om handel med finansiella instrument. Informationen publicerades kl. 08.30 den 9 mars 2011.