PA Resources har gjort gasfynd i dansk prospekteringsbrunn

Olje- och gaskoncernen PA Resources har gjort ett fynd av gas på Broder Tuck prospektet i Licens 12/06 offshore Danmark.

PA Resources dotterbolag PA Resources UK Limited är operatör för Licens 12/06 och presenterar härmed de initiala resultaten från prospekteringsbrunnen (5504/20-4) på prospektet Broder Tuck beläget cirka 10 kilometer söder om Gormfältet i den danska delen av Nordsjön.

Efter initiala problem under borrningen, kunde brunnen borras som en vertikal brunn ned till ett totalt djup av 3 658 meter under havsytan in i lager från Äldre Jura/Trias-perioden.

Brunnen påträffade en nettozon uppgående till cirka17 meter i högkvalitativ sandsten i det primära målet från Mellersta jura. Från reservoaren togs borrkärnor och en omfattande insamling av loggdata, tryckdata och prover har gjorts i reservoaren för framtida utvärdering. Proverna från borrplatsen visar att vätskan i reservoaren består av gas och viss del kondensat.

Brunnen på Broder Tuck har fastställt att det finns en bruttokolumn med hydrokarboner uppgående till minst 230 meter från krönet av strukturen till botten av den kolumn som påträffades i brunnen. En sidobrunn ska nu borras för att värdera potentialen för ytterligare gasvolymer.

Följande företag är delägare i Licens 12/06; PA Resources UK Limited (64 %), Nordsøfonden (20 %), Danoil Exploration A/S (8 %) och Spyker Energy APS – ett helägt dotterbolag i Spyker Energy Plc (8 %).

– Vi är väldigt nöjda med att ha gjort detta spännande fynd i vår första brunn i Nordsjön där vi själva är operatör. Jag vill gratulera vårt prospekteringsteam till detta resultat och tacka våra licenspartners för deras fortsatta stöd. Vi ser nu fram emot resultaten från sidobrunnen, säger Bo Askvik, VD och koncernchef för PA Resources.

Stockholm, 19 juli 2011

Mobil: +46 (0)70 819 59 18

PA Resources AB (publ)är en internationell olje- och gaskoncern som bedriver prospektering, utbyggnad och produktion av olje- och gastillgångar. Koncernen har verksamhet i Tunisien, Republiken Kongo (Brazzaville), Ekvatorialguinea, Storbritannien, Danmark, Grönland, Nederländerna och Tyskland. PA Resources är en av Tunisiens större oljeproducenter och har också produktion i Republiken Kongo. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.
PA Resources hade intäkter om 2 227 MSEK under helåret 2010. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordiska Börsen i Stockholm, Sverige (segment Mid Cap). För mer information besök gärna www.paresources.se.

Ovanstående information har offentliggjorts i enlighet med Lag om värdepappersmarknaden och/eller Lag om handel med finansiella instrument. Informationen publicerades kl. 08.45 den 19 juli 2011.