PA Resources har slutfört emission av ett obligationslån

Olje- och gaskoncernen PA Resources AB har framgångsrikt slutfört emissionen av ett nytt obligationslån utan säkerhet uppgående till 500 miljoner NOK. Obligationslånet utökar PA Resources finansiella kapacitet ytterligare.

Det totala lånebeloppet på det nya obligationslånet utan säkerhet är 500 miljoner NOK (motsvarande cirka 615 miljoner SEK).

Obligationerna har en kupongränta på tre månader NIBOR +7,50 % och ränteutbetalning kommer att ske i mars, juni, september och december 2010. Obligationslånet kommer att återbetalas i sin helhet på förfallodagen i mars 2011. PA Resources kommer att ansöka om notering av obligationerna på Oslo Börs Alternativa obligationsmarknad (ABM).

- Vi är mycket nöjda med det snabba genomförandet av emissionen och mottagandet av lånet på kapitalmarknaden. Detta är ytterligare en framgångsrik del i vår finansieringsstruktur, säger Bo Askvik, Vice VD och CFO för PA Resources AB.

Nettobehållningen kommer att användas för allmänna koncernändamål samt till att refinansiera det existerande obligationslån som förfaller i mars 2010.

Fearnley Fonds ASA och Pareto Securities AS har varit rådgivare för emissionen av obligationslånet.

Stockholm, 2009-12-03

Vice VD och CFO
PA Resources AB
E-post: bo.askvik@paresources.se

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla, utvinna och avyttra olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen har idag verksamhet i Tunisien, Storbritannien, Danmark, Grönland, Nederländerna, Ekvatorialguinea och Republiken Kongo (Brazzaville). PA Resources är en av Tunisiens största oljeproducenter och har också produktion i Republiken Kongo. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.
PA Resources hade intäkter om cirka 2 420 MSEK under 2008. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordiska Börsen i Stockholm (segment Mid Cap) och Oslo Börs i Norge (segment OB Match). För mer information besök gärna www.paresources.se.