PA Resources har tilldelats licens offshore Tyskland

PA Resources har tilldelats en ny licens offshore Tyskland som direkt gränsar till koncernens danska licens 12/06. Två brunnar ska borras på den danska licensen under 2011.

Ministeriet för vetenskap, ekonomi och handel i Schleswig-Holstein har tilldelat PA Resources UK Limited den tyska offshore licensen B20008-73 med 100% ägarandel och operatörskap. Licensen träder i kraft den 1 januari 2011 och är belägen i den så kallade "anknäbben" eller "entenschnabel" delen av den tyska Nordsjön, mellan Danmark och Nederländerna.

PA Resources kommer under första halvan av 2011 borra två brunnar på den danska licensen 12/06 (64% ägarandel och operatör) som direkt gränsar till den nya licensen med liknande prospekteringsmål. Dessa två brunnar kommer ge viktig data som möjliggör en uppdaterad utvärdering av den tyska licensens prospektivitet.

- Det är en logisk och kostnadseffektiv komplettering till vår danska position som kan ge en möjlig uppsida givet att vår danska borrkampanj under 2011 är framgångsrik. Vår fokus är att undersöka området utan att begränsas av nationella gränser. Tilldelningen kompletterar och stärker vår danska position, säger Bo Askvik, VD och koncernchef för PA Resources.

Stockholm, 3 januari 2011

Telefon: +46 708 19 59 18
E-post: ir@paresources.se

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla, utvinna och avyttra olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen har verksamhet i Tunisien, Storbritannien, Danmark, Grönland, Nederländerna, Ekvatorialguinea och Republiken Kongo (Brazzaville). PA Resources är en av Tunisiens största oljeproducenter och har också produktion i Republiken Kongo. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.

PA Resources hade intäkter om 2 113 MSEK under helåret 2009. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordiska Börsen i Stockholm (segment Mid Cap) och Oslo Börs i Norge (segment OB Match). För mer information besök gärna www.paresources.se.
Ovanstående information har offentliggjorts i enlighet med Lag om värdepappersmarknaden och/eller Lag om handel med finansiella instrument. Informationen publicerades kl. 08.30 den 3 januari 2011.