PA Resources har tilldelats ny licens i Storbritannien

Olje- och gaskoncernen PA Resources har tilldelats en ny licens av Departementet för Energi och Klimatförändring i Storbritannien inom ramen för landets 26:e licensrunda.

Tilldelningen av licensen är preliminär i avvaktan på slutförandet av licensdokumentationen. Licensen täcker Block 22/18 i centrala Nordsjön och har tilldelats PA Resources dotterbolag PA Resources UK Limited. PA Resources UK har utsetts till operatör för licensen med 33,34 procents ägarandelar. Partners är Valiant Exploration Limited och First Oil Expro Limited, med 33,33 procents ägarandel vardera.

Arbetsprogrammet som ska genomföras innefattar ombearbetning av befintlig 3D seismik för att bedöma ett tidigare identifierat prospekt, samt en möjlighet att borra en prospekteringsbrunn.

- Vi är glada att vi har tilldelats denna licens inom vårt målområde i centrala Nordsjön för att komplettera våra övriga tillgångar i Nordsjön, säger Bo Askvik, VD och koncernchef för PA Resources.

Stockholm, 29 October 2010

Telefon: +46 708 19 59 18
E-post: bo.askvik@paresources.se

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla, utvinna och avyttra olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen har verksamhet i Tunisien, Storbritannien, Danmark, Grönland, Nederländerna, Ekvatorialguinea och Republiken Kongo (Brazzaville). PA Resources är en av Tunisiens största oljeproducenter och har också produktion i Republiken Kongo. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.

PA Resources hade intäkter om 2 113 MSEK under helåret 2009. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordiska Börsen i Stockholm (segment Mid Cap) och Oslo Börs i Norge (segment OB Match). För mer information besök gärna www.paresources.se