• PA Resources AB/

PA Resources och EnQuest avslutar utfarmningsavtal -  PA Resources skjuter upp publicering av bokslutskommunikén

I maj 2013 undertecknade  PA Resources och EnQuest försäljnings- och köpeavtal gällande överlåtandet av en 70-procentig ägarandel i det oljeproducerande Didon-fältet samt Zarat-licensen till EnQuest. I juli 2014, fullföljde PA och EnQuest Didon-transaktionen och köpeskillingen placerades på ett spärrat bankkonto i väntan på ett brev från de tuniska myndigheterna  där de skulle  bekräfta att de inte motsatte sig transaktionen.Trots upprepade verbala bekräftelser från de tunisiska myndigheterna att ett sådant brev var nära förestående, har inget utfärdats ännu. Transaktionens ”back stop”-datum, 31 januari, har nu passerats och Didon-transaktionen har upphävts. De $23 miljoner som hållts i escrowkonto har återgått till EnQuest och PA Resources har en 100-procentig ägarandel i Didon-fältet. Som en följd av detta avslutades även den del av transaktionen som berör Zarat-licencen den 31 januari.

Kollapsen av världsmarknadspriset på olja innebär att Didon-fältet för närvarande inte är kassaflödespositivt och situationen kommer förvärras i takt med att produktionen avtar tills dess att ytterligare borrning kan ske, vilket kommer kräva väsentliga investeringar i fältet. PA Resources ser för närvarande över alternativ för att minska det negativa kassaflödet från Didon, bland  annat möjligheten att stänga ner fältet tills dess att oljepriset återhämtat sig. Resultatet från utvärderingen av olika alternativ för Didon kommer meddelas  bolagets långivare under de pågående refinansieringsdiskussionerna.

Zarat-upptäckten ärden största outvecklade hydrokarbonfyndigheten i Tunisien och dess utveckling är viktig för att väga upp nedgången i landets inhemska gasproduktion. Över det senaste året har PA arbetat i nära samarbete med ETAP för att ta fram en utvecklingsplan för Zarat som möter landets gasbehov och samtidigt kan hantera de stora kvantiteter koldioxid från Zarat på ett miljömässigt hållbart sätt. Utvecklingsplanen är i stort sett färdigställd och PA kommer fortsätta att ta utvecklingen av Zarat-fältet framåt, därbland inkluderat att se över alternativa sätt att finansiera utvecklingen.

PA Resources styrelse har beslutat att skjuta upp publiceringen av bokslutskommunikén till 26 februari så att  avslutandet av transaktionerna med EnQuest kan inkluderas.

Stockholm, 02 februari 2015

Tomas Hedström, Chief Financial Officer
Tel:         +46 8 545 211 50

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern som bedriver prospektering, utbyggnad och produktion av olje- och gastillgångar. Koncernen har verksamhet i Tunisien, Republiken Kongo (Brazzaville), Ekvatorialguinea, Storbritannien, Danmark, Nederländerna och Tyskland. PA Resources producerar olja i Västafrika och Nordafrika. Moderbolaget finns i Stockholm, Sverige. PA Resources intäkter uppgick till 1 049 MSEK för helåret 2013. Aktien är noterad på NASDAQ OMX i Stockholm, Sverige. För mer information besök gärna www.paresources.se.

Ovanstående information har offentliggjorts i enlighet med Lag om värdepappersmarknaden och/eller Lag om handel med finansiella instrument. Informationen publicerades kl. 08:30 den 02 februari 2015.