PA Resources offentliggör årsredovisning för 2014 och en oren revisionsberättelse

PA Resources AB offentliggör idag Årsredovisning för 2014 med en oren revisionsberättelse. Medan revisorerna tillstyrker att årsstämman beviljar styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret avstår de från att uttala sig om årsredovisningen och koncernredovisningen. Som följd kan inte heller revisorerna till- eller avstyrka att årsstämman fastställer resultat­räkningen och balansräkningen för bolaget och koncernen.

Skälet till den orena revisionsberättelsen är att det finns betydande osäkerheter kring bolagets förmåga till fortsatt drift. Revisorerna pekar på bolagets behov av att säkra långfristig finansiering för att förse koncernen med nödvändigt kapital, styrelsens strategiska översyn av PA Resources framtida verksamhet samt den tunisiska regeringens ännu inte beviljade godkännande av förlängning av Zarat licensen som de huvudsakliga osäkerheterna. Revisorerna konstaterar att de i sin revision, inte funnit tillräckliga och ändamålsenliga revisionsbevis som kunnat bekräfta eller avfärda dessa osäkerheter och därmed kunna uttala sig.

Det är styrelsens syn att man har agerat i enlighet med IFRS när man godkänt årsredovisningen och koncernredovisningen under antagandet av koncernens fortlevnad vilket revisorn inte haft någon invändning emot. Revisorerna i sitt uttalande skall dock bedöma huruvida det finns tillräckliga och ändamålsenliga revisionsbevis, definierat av International Standards of Auditing (ISA), som stödjer antagandet om koncernens fortlevnad vilket därmed resulterat i den orena revisionsberättelsen.

Stockholm, 24 juni 2015

Tomas Hedström, Chief Financial Officer
Tel:         +46 8 545 211 50

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern som bedriver prospektering, utbyggnad och produktion av olje- och gastillgångar. Koncernen har verksamhet i Tunisien, Republiken Kongo (Brazzaville), Storbritannien, Danmark, Nederländerna och Tyskland. PA Resources producerar olja i Tunisien. Moderbolaget finns i Stockholm, Sverige. PA Resources intäkter uppgick till 603 MSEK för helåret 2014. Aktien är noterad på NASDAQ OMX i Stockholm, Sverige. För mer information besök gärna www.paresources.se.

Ovanstående information har offentliggjorts i enlighet med Lag om värdepappersmarknaden och/eller Lag om handel med finansiella instrument. Informationen publicerades kl.08:40 den 24 juni 2015.