PA Resources offentliggör framgångsrik utfarmning i Tunisien och inleder genomgång av strategi och tillgångar

PA Resources mål är att skapa värde genom att utveckla prioriterade tillgångar till produktion. Bolaget offentliggör idag ett viktigt första steg genom utfarmningen av 70 procent av sina offshoretillgångar samt relaterade åtaganden i Tunisien till den väl ansedda operatören EnQuest. Den nya styrelsen har inlett en genomgång av bolagets strategi, tillgångar och finansiering.

Utfarmning av 70 procents ägarandel i samt operatörsskapet av det oljeproducerande Didonfältet och Zaratlicensen i Tunisien

• Initial kontantbetalning om 23 MUSD
  • Ytterligare kontantbetalning om 93 MUSD villkorad av en utveckling av Zarat-fältet
  • Villkorade betalningar om upp till 133 MUSD givet en framgångsrik projektutveckling relaterade till att vissa mål uppnås
  • PA Resources behåller en betydande potential i sina offshoretillgångar genom sin kvarvarande ägarandel om 30 procent. Bolaget behåller dessutom sin nuvarande ägarandel av tillgångarna på land i Tunisien samt de producerande DST-fälten
  • Utfarmningen leder till realisationsförlust om 110 MSEK

Strategisk genomgång inledd

• Den nya styrelsen har tillsammans med företagsledningen inlett en genomgång av bolagets strategi, tillgångar och långsiktiga finansiering

Philippe R Probst, VD PA Resources, kommenterar: "Med ett ägande på 100 procent i Zarat och Didon, var det aldrig möjligt för PA Resources – och bolaget hade ej heller för avsikt – att bygga ut tillgångarna utan en partner. Samarbetet med EnQuest är därför ett viktigt steg i att realisera värdet av bolagets tillgångar. Styrelsen inleder nu en översyn av bolagets strategi och tillgångar samt utreder olika möjligheter att säkra finansieringen av kommande låneförfall och andra åtaganden."

En webbaserad telefonkonferens hålls idag, 29 maj 2013, kl 10.00

Avtal med EnQuest avseende utfarmning av Didon-koncessionen samt Zaratlicensen

PA Resources har ingått ett avtal med EnQuest PLC avseende en utfarmning av 70 procent av bolagets offshoretillgångar i Tunisien. Utfarmningen inkluderar bolagets ägarandel samt operatörsskapet i Didon-koncessionen samt i Zaratlicensen inklusive Zarat- och Elyssa-fälten och ytterligare prospekteringstillgångar.

PA Resources behåller betydande potential i offshoretillgångarna i Tunisien genom sin kvarvarande ägarandel om 30 procent. Ägarandelar i Zaratlicensen är föremål för statens rätt att gå in som ägare.

Genom samarbetet med EnQuest – en dynamisk operatör med god kompetens och lång erfarenhet –säkerställer PA Resources möjligheten att realisera värdet av Zaratlicensens resurser genom utbyggnad.

Transaktionen minskar PA Resources riskexponering avseende åtaganden och fasta arbetsprogram från ett bedömt värde om 150 MUSD ner till 45 MUSD. Bolagets andel i av Zaratfältets utbyggnad kommer till en stor del finansieras genom avtalet med EnQuest.

Som en del av överenskommelsen kommer PA Resources att erhålla en initial kontantbetalning om 23 MUSD, som utbetalas när transaktionen avseende Didon fullföljs. Bolaget kommer också att erhålla ytterligare 93 MUSD avseende utvecklingen av Zarat. Ytterligare betalningar om upp till 133 MUSD utbetalas beroende på projektutvecklingen i Zarat och Elyssa givet att utbyggnadskostnaderna för 2P reserver inte överstiger USD 18 per fat oljeekvivalenter. Maximal köpeskilling utgår om utbyggnadskostnaderna understiger USD 13 per fat oljeekvivalenter och om vissa intäktsmål nås. Maximal köpeskilling utöver initial kontantbetalning om 23 MUSD kommer ej att överstiga 227 MUSD.

Utfarmningen är strukturerad som två separata transaktioner, varav en är relaterad till Didon-koncessionen vilken förväntas slutföras under andra halvåret 2013, och en som avser Zaratlicensen och förväntas genomföras i fjärde kvartalet 2013. Transaktionsdatum är 1 januari 2013.

Utfarmningen kommer att minska PA Resources totala 2P-reserver från 56 till 24 miljoner fat oljeekvivalenter och betingade resurser från 142 till 78 miljoner fat oljeekvivalenter. Transaktionen reducerar PA Resources produktion med cirka 1 000 fat oljeekvivalenter per dag (netto), från 1 400 till 400 fat oljeekvivalenter per dag, med ytterligare tillväxtpotential i närtid genom ytterligare produktionsbrunnar och möjlighet till utvidgningsborrningar. Transaktionen kommer att leda till en realisationsförlust om cirka 110 MSEK, vilken kommer att redovisas under andra kvartalet 2013.

Fullföljandet av transaktionen är beroende av ett antal villkor, bland annat att alla nödvändiga relevanta myndighetsgodkännande avseende ägarförändring av Zaratlicensen erhålls.

PA Resources behåller sin nuvarande ägarandel i DST-produktionslicenserna på land i Tunisien (Douleb, Semmama och Tamesmida) och även i bolagets prospekteringsområden i Jelma-, Makthar- och Jenein Centre-licenserna.

Genomgång av strategi, tillgångar och långsiktig finansiering inledd

Vid årsstämman i PA Resources den 14 maj 2013 valdes en ny styrelse, vars ledamöter har lång erfarenhet av den internationella oljeindustrin samt de internationella finansmarknaderna.

Styrelsen beslutade att utse styrelseledamoten Philippe R Probst till VD med omedelbar verkan den 15 maj 2013. En process för att rekrytera en VD på permanent basis pågår. Tomas Hedström anställdes som CFO den 2 maj 2013.

Styrelsen genomför för närvarande en genomgång av PA Resources tillgångar och bolagets strategi. Mot bakgrund av att bolagets SEK obligationslån förfaller i oktober 2013, utvärderar styrelsen också olika alternativ för att säkra en långsiktig finansiering till för bolaget godtagbara villkor.

Webbaserad telefonkonferens hålls idag 29 maj 2013, kl. 10.00

En webbaserad telefonkonferens kommer att hållas idag kl. 10.00 där den vd Philippe R Probst och CFO Tomas Hedström kommer att presentera bakgrunden till och fakta kring transaktionerna. Presentationen kommer att websändas direkt via www.paresources.se och en inspelad version finns också tillgänglig efter presentationen.

Länk till websändningen:

För deltagande via telefon, vänligen ring:

SE: + 46 8 505 564 74
UK: +44 203 364 5374
US: +1 855 753 2230

Stockholm 29 maj 2013

Philippe R Probst, VD

Carolina Strömlid, Head of Corporate Communications & IR
+46 708 807173

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern som bedriver prospektering, utbyggnad och produktion av olje- och gastillgångar. Koncernen har verksamhet i Tunisien, Republiken Kongo (Brazzaville), Ekvatorialguinea, Storbritannien, Danmark, Grönland, Nederländerna och Tyskland. PA Resources producerar olja i Västafrika och Nordafrika. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige. PA Resources hade intäkter om 2,2 miljarder kronor under helåret 2012. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Stockholm, Sverige. För mer information besök gärna www.paresources.se.

Ovanstående information har offentliggjorts i enlighet med lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen publicerades kl. 08.00 den 29 maj 2013.