PA Resources tecknar kreditfacilitet om 125 MUSD

Olje- och gasbolaget PA Resources AB har tecknat avtal gällande en kreditfacilitet på 125 miljoner USD med Standard Bank.

Den nya kreditfaciliteten ersätter en tidigare utställd kredit om 30 miljoner USD och innebär en utvidgning med 95 miljoner USD till totalt 125 miljoner USD (motsvarande cirka 875 miljoner SEK). Denna ettåriga facilitet ska ersättas med en strukturerad finansiering.

- Den nya kreditfaciliteten är ett resultat av koncernens fortlöpande finansieringsarbete och ska användas för att stödja PA Resources fortsatta produktionstillväxt i Västafrika, säger Ulrik Jansson, VD och koncernchef i PA Resources AB.

- Vi är mycket nöjda över att få utöka vårt existerande samarbete med PA Resources genom denna facilitet. Standard Bank har imponerats av ledningsgruppens framgångsrika genomförande av både prospektering och utbyggnad av tillgångarna i portföljen, säger Peter Heintzelman, direktör Olja och Gas på Standard Banks kontor i London.

Stockholm, 28 september 2009

För mer information, kontakta gärna:
Vice VD och CFO
PA Resources AB
Telefon: +46 708 19 59 18, +46 8 21 83 82
E-post: ir@paresources.se

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla, utvinna och avyttra olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen har idag verksamhet i Tunisien, Storbritannien, Danmark, Grönland, Nederländerna, Ekvatorialguinea och Republiken Kongo (Brazzaville). PA Resources är en av Tunisiens största oljeproducenter. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.
PA Resources hade intäkter om cirka 2 420 MSEK under 2008. Bolaget är primärnoterat på Oslo Börs i Norge (segment OB Match) och sekundärnoterat på NASDAQ OMX Nordiska Börsen i Stockholm (segment Mid Cap). För mer information besök gärna www.paresources.se.

Standard Bank är en ledande afrikansk bankkoncern inriktad på globala tillväxtmarknader. Standard Banks division Corporate and Investment Banking är en ledande företags- och investmentbank för globala tillväxtmarknader och erbjuder sina kunder banktjänster, handel, investeringar, riskhantering och rådgivning i utvecklingsländer runt om i världen. Den har viss sektorexpertis inom branscher relevanta för bankens globala närvaro, framförallt inom gruvor och metaller, olja, gas och förnyelsebar energi, telekommunikation och media, energi och infrastruktur samt finansiella institutioner. Standard Bank Plc i London är bankens främsta internationella dotterbolag. Bolaget är auktoriserat och reglerat av Financial Services Authority. För ytterligare information, besök www.standardbank.com/cib.