PA Resources tilldelas ny licens i Nederländerna

PA Resources har tilldelats ytterligare en prospekteringslicens på land i Nederländerna. PA Resources kommer att ha 50 procents ägarandel i den nya licensen som innebär att koncernens ökar sin tilldelade areal i Nederländerna.

PA Resources meddelar att man, tillsammans med sin partner Smart Energy Solutions B.V. (SES), har tilldelats Schagen licensen i Nederländerna. Ägarandelen kommer uppgå till 50 procent för respektive partner och SES kommer att vara operatör för licensen. Schagen är en prospekteringslicens på land som sträcker sig in på Nederländskt teritorrialvatten och täcker en yta på totalt 355,5 kvadratkilometer. Licensen träder i kraft från och med den 19 juni 2009. Licensen sträcker sig över en fyraårsperiod och täcks av en existerande 3D seismisk studie och innefattar åtagandet att borra en prospekteringsbrunn.

2008 tilldelades PA Resources andelar i två prospekteringslicenser, först i Block Q7 och därefter i Block Q10a. Block Q7 innehåller ett tidigare gasfynd och ett antal intressanta prospekt. PA Resources ägarandel uppgår till
30 procent i båda licenserna.

-Vi är mycket nöjda över tilldelningen av den nya licensen som tillsammans med våra tidigare två licenser har betydande potential och vi ser fram emot att fortsätta våra prospekteringsaktiviteter, kommenterar Ulrik Jansson, VD och koncernchef i PA Resources AB.

Stockholm, 7 juli 2009

För mer information, kontakta gärna:
Ulrik Jansson, VD och koncernchef
Telefon: +46 70 751 41 84, +46 8 21 83 82
E-post: ir@paresources.no
Graham Goffey, Managing Director PA Resources UK
Telefon: +44 (0) 203 322 0100

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla, utvinna och avyttra olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen har idag verksamhet i Tunisien, Storbritannien, Danmark, Grönland, Nederländerna, Ekvatorialguinea och Republiken Kongo (Brazzaville). PA Resources är en av Tunisiens största oljeproducenter. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.
PA Resources hade intäkter om cirka 2 420 MSEK under 2008. Bolaget är primärnoterat på Oslo Börs i Norge (segment OB Match) och sekundärnoterat på NASDAQ OMX Nordiska Börsen i Stockholm (segment Mid Cap).  För mer information besök gärna www.paresources.se