PA Resources valberedning inför årsstämman 2011 utsedd

De största ägarna i olje- och gaskoncernen PA Resources AB har utsett sina representanter i valberedningen inför 2011 års årsstämma som skall avhållas den 17 maj 2011.

PA Resources AB:s valberedning inför årsstämman 2011 består av följande ledamöter:

-     Sven Rasmusson, styrelsens ordförande, utsedd på årsstämman 2010
-     Jesper Bonnivier, utsedd av aktieägaren Länsförsäkringar fonder
-     Henrik Strömbom, utsedd av Case Asset Management
-     Mathias Berggren, utsedd av aktieägaren Bertil Lindqvist

PA Resources AB:s riktlinjer för tillsättande av valberedningen fastslogs på årsstämman den 18 maj 2010 och är baserade på riktlinjerna i Svensk Kod för Bolagsstyrning. PA Resources valberedning ska bestå av fyra ledamöter. Av dessa skall en utgöras av styrelsens ordförande och de tre övriga skall utses av de tre största ägarna i bolaget per den 30 september 2010. I den mån tillfrågad aktieägare inte utser någon representant till valberedningen går frågan vidare till den aktieägare som storleksmässigt står näst i tur och så vidare. En av de tre ägarrepresentanterna kommer att utses till valberedningens ordförande.

Valberedningen ska bland annat lämna förslag på antal styrelseledamöter, styrelsens sammansättning, ordförande i styrelsen, styrelse- och revisorsarvoden samt ordförande på årsstämman.

De som vill lämna förslag eller synpunkter till valberedningen kan göra detta skriftligen genom brev till:

Att: Valberedningen
Kungsgatan 44, 3 tr.

eller via e-post till valberedningen@paresources.se

Stockholm, 12 november 2010

För ytterligare information, kontakta gärna:

Sven Rasmusson
Styrelsens ordförande
Telefon: +46 8 440 54 30

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla, utvinna och avyttra olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen har verksamhet i Tunisien, Storbritannien, Danmark, Grönland, Nederländerna, Ekvatorialguinea och Republiken Kongo (Brazzaville). PA Resources är en av Tunisiens största oljeproducenter och har också produktion i Republiken Kongo. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.

PA Resources hade intäkter om 2 113 MSEK under helåret 2009. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordiska Börsen i Stockholm (segment Mid Cap) och Oslo Börs i Norge (segment OB Match). För mer information besök gärna www.paresources.se.

Ovanstående information har offentliggjorts i enlighet med Lag om värdepappersmarknaden och/eller Lag om handel med finansiella instrument. Informationen publicerades kl. 10.30 den 12 november 2010.