Produktions- och försäljningsrapport för kvartal 4, 2009

Produktions- och försäljningsrapport för kvartal 4, 2009

Detta är en preliminär rapport av PA Resources-koncernens totala produktion och försäljning av råolja under fjärde kvartalet 2009.

Produktion av råolja
  • Total oljeproduktion:  1 227 000 fat
  • Genomsnittlig oljeproduktion per dag:  13 300 fat per dag
  • Ackumulerad oljeproduktion januari till december 2009:  4 074 500 fat
  • Försäljning av olja (exkl. royalty):   988 000 fat
  • Genomsnittligt försäljningspris:   70 USD per fat

Kommentarer

• Den genomsnittliga produktionen under helåret 2009 uppgick till 11 200 fat olja per dag.
  • Borrningen av den andra produktionsbrunnen på Azuritefältet i Republiken Kongo har slutförts och den ska tas i drift under de närmaste veckorna. Borrningen av den tredje produktionsbrunnen har påbörjats. Därefter ska ytterligare tre produktionsbrunnar och två vatteninjektorer borras på Azuritefältet under 2010. Den maximala produktionsnivån, av vilket 14 000 fat/dag netto till PA Resources, förväntas uppnås under första kvartalet 2010.
  • Produktionen på Didonfältet har minskat något jämfört med tredje kvartalet på grund av en ändrad produktionsprofil med lägre produktionsnivå. Didon har varit PA Resources största producerande fält under många år, men denna roll kommer under första kvartalet att tas över av Azuritefältet.
  • Den första försäljningen av olja från Azuritefältet ägde rum i oktober 2009. Detta har ökat PA Resources försäljning under fjärde kvartalet jämfört med tredje kvartalet 2009, från 730 600 fat till 988 000 fat.
  • Det genomsnittliga försäljningspriset ökade till 70 USD/fat jämfört med 65 USD/fat under tredje kvartalet.

Stockholm, 18 januari 2010

Ulrik Jansson

Telefon: +46 70 751 41 84, +46 8 21 83 82

Vice VD och CFO, PA Resources AB
Mobil: +46 70 819 59 18, +46 8 21 83 82

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla, utvinna och avyttra olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen har idag verksamhet i Tunisien, Storbritannien, Danmark, Grönland, Nederländerna, Ekvatorialguinea och Republiken Kongo (Brazzaville). PA Resources är en av Tunisiens största oljeproducenter och har också produktion i Republiken Kongo. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.

PA Resources hade intäkter om cirka 2 420 MSEK under 2008. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordiska Börsen i Stockholm (segment Mid Cap) och Oslo Börs i Norge (segment OB Match). För mer information besök gärna www.paresources.se.