Produktionsstart på Aseng ökar PA Resources produktion

Produktionen av olja har startat på Asengfältet i Block I i Ekvatorialguinea. Fältet ger PA Resources cirka 3 000 fat olja per dag netto. Asengprojektet har färdigställts på kortare tid och till lägre kostnad än budgeterat.

Den första oljan började flöda från fältet till det flytande produktions-, lagrings- och avlastningsfartyget (FPSO) den 6 november 2011. Oljeproduktionen har successivt ökats allt eftersom fyra av undervattensbrunnarna har tagits i drift. Fältet producerar nu cirka 50 000 fat olja per dag och ger cirka 3 000 fat olja per dag till PA Resources baserat på licensandel.

- Asengfältet ökar vår produktion och ger oss ett betydande tillskott av kassaflöde. Fältet kommer att bidra med cirka 500 MSEK efter kostnader under det första året, vilket ökar vår finansiella flexibilitet. Vi är mycket nöjda med detta framgångsrika projekt som har levererats före utsatt tid och under budget. Vi tackar operatören för denna betydelsefulla insats, säger Bo Askvik, VD och koncernchef på PA Resources.

Produktionen startade mindre än 2,5 år efter godkännande, cirka sju månader före tidplan och cirka 13 procent under budget. Den första oljetankern med olja från Asengfältet planeras att lastas i december 2011.

Infrastrukturen på Asengfältet ska också användas som nav för andra utbyggnader i framtiden, inledningsvis för den pågående utbyggnaden av Alenfältet där produktionsstarten planeras under 2013.

PA Resources har 5,7 % ägarandel i Asengfältet, operatören Noble Energy har 38 %, Atlas Petroleum 27,55 %, Glencore Exploration 23,75 % och GEPetrol 5 procent.

Stockholm, 15 november 2011

För ytterligare information, kontakta gärna:
Telefon: +46 (0)8 21 83 82, +46 (0)70 819 59 18

är en internationell olje- och gaskoncern som bedriver prospektering, utbyggnad och produktion av olje- och gastillgångar. Koncernen har verksamhet i Tunisien, Republiken Kongo (Brazzaville), Ekvatorialguinea, Storbritannien, Danmark, Grönland, Nederländerna och Tyskland. PA Resources producerar olja i Nordafrika och Västafrika. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.
PA Resources hade intäkter om 2 227 MSEK under helåret 2010. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX i Stockholm, Sverige (segment Mid Cap). För mer information besök gärna www.paresources.se.

Ovanstående information har offentliggjorts i enlighet med Lag om värdepappersmarknaden och/eller Lag om handel med finansiella instrument. Informationen publicerades kl. 04.00 CET den 15 november 2011.

Taggar: