Sidobrunnen på Carla South i Block I i EG hittade olja

Sidobrunnen Carla South I-7 ST-1 till prospekteringsbrunnen I-7 i Block I i Ekvatorialguinea påträffade olja i sandsten av god kvalitet. Sidobrunnen nådde ett totalt uppmätt djup på 3 460 meter. Borrskärningar, loggningar från borrhålet tillsammans med mätningar nere från hålet visar att brunnen hittade en sammanlagd oljeformation på cirka 9-11 meter i sandsten av god kvalitet på flera nivåer. Brunnen pluggas nu igen och överges. PA Resources har 5,7% ägarandel i Block I.

”Det initiala fyndet på Carla South som annonserades den 2 maj 2013 har förlängt Carlas bevisade geologiska trend från Block O in i Block I. Sidobrunnen till fyndet har bevisat att det finns ytterligare oljekolumner på flera nivåer på Carla. Det är uppmuntrande att ha påträffat olja samtidigt som fortsatt analys av data krävs för att kunna dra slutsatser från resultaten och kring vad som blir nästa steg på denna trend. Borrprogrammet i Block I fortsätter med en ytterligare värderingsbrunn och långsiktiga tester på Diegafältet senare under 2013”, kommenterar Dr. Philippe Probst, PA Resources CEO.

Stockholm den 20 maj 2013

Graham Goffey, Managing Director, PA Resources North Sea and West Africa

Tomas Hedström, CFO PA Resources
+46 70 653 41 08

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern som bedriver prospektering, utbyggnad och produktion av olje- och gastillgångar. Koncernen har verksamhet i Tunisien, Republiken Kongo (Brazza-ville), Ekvatorialguinea, Storbritannien, Danmark, Grönland, Nederländerna och Tyskland. PA Resources producerar olja i Västafrika och Nordafrika. Moderbolaget finns i Stockholm, Sverige. PA Resources intäkter uppgick till 2 184 MSEK för helåret 2012. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX i Stockholm, Sverige. För mer information besök gärna www.paresources.se.

Ovanstående information har offentliggjorts i enlighet med Lag om värdepappersmarknaden och/eller Lag om handel med finansiella instrument. Informationen publicerades kl. 10.30 den 20 maj 2013.