Utbyggnaden av Asengfältet i Ekvatorialguinea godkänd

Planen för utbyggnad av oljefältet Aseng i Block I till havs utanför Ekvatorialguinea har godkänts av operatören, PA Resources och övriga partners samt Ministeriet i Ekvatorialguinea. Produktionen förväntas påbörjas i mitten av 2012. PA Resources äger sex procents andel i fältet.

Asengfältet, tidigare benämnt Benita, upptäcktes 2007 på Block I i Ekvatorialguinea, då fynd gjordes av gas och kondensat. Därefter borrades två värderingsbrunnar i strukturen där den första brunnen påträffade olja och den andra brunnen kunde avgränsa reservoaren. En plan för utbyggnad av fältet inlämnades till Ministeriet i Ekvatorialguinea i slutet av 2008 och planen har nu godkänts.

- Vi ser fram emot att bygga ut Aseng-fältet tillsammans med operatören Noble Energy, övriga partners och myndigheterna i Ekvatorialguinea. Fältet ligger på en licens där ett flertal fynd av olja, gas och kondensat har gjorts under de senaste åren. Detta utbyggnadsprojekt kommer att tillhandahålla viktig infrastruktur som kan användas även för övriga fyndigheter i området, säger Ulrik Jansson, VD och koncernchef för PA Resources AB.

Noble Energy kommer att vara teknisk operatör för utbyggnaden. Den inledande fasen av utbyggnaden inkluderar fem brunnar kopplade till ett flytande produktions-, lagrings- och avlastningsfartyg (FPSO). Oljan kommer att lagras på fartyget till dess att den säljs, medan naturgasen och vattnet kommer att återinjekteras i reservoaren för att upprätthålla trycket och maximera oljeutvinningen. FPSO-fartyget ska placeras på cirka 945 meters vattendjup och utformas med en kapacitet att klara behandling av 120 000 fat vätska per dag, inkluderat 80 000 fat olja. Dessutom ska fartyget klara att återinjektera 170 miljoner kubikfot naturgas per dag. Lagringskapaciteten på fartyget kommer att uppgå till cirka 1,5 miljoner fat olja och kondensat.

Den totala investeringen för utbyggnaden, exkluderat kostnaden för FPSO-fartyget, som ska hyras in, beräknas uppgå till 1,3 miljarder USD, varav 80 miljoner USD är PA Resources andel. Majoriteten av kapitalet kommer att investeras under 2010 och 2011. Produktionen på fältet förväntas påbörjas i mitten av 2012 med en produktion på cirka 50 000 fat olja per dag totalt, varav 3 000 fat per dag netto till PA Resources.

Under hela fältets livslängd, beräknar operatören att kunna utvinna hydrokarboner i vätskeform uppgående till mellan cirka 100 till 120 miljoner fat totalt. I tillägg till detta beräknas Aseng innehålla mellan 450 till 550 miljarder kubikfot gasresurser vilka kommer att produceras som en del av ett integrerat gasprojekt i regionen när gasen inte längre behöver användas för att upprätthålla trycket i reservoaren.

Utförliga ingenjörs- och designarbeten har redan utförts under det senaste året, projektteamet är på plats och all utrustning som är kritisk för projektets genomförande har säkrats.  Anbudsprocessen för FPSO-fartyget och undervattensutrustningen har slutförts och operatören förbereder nu slutförhandling av kontrakten.

Operatören har säkrat två borriggar som ska användas vid utbyggnaden av Asengfältet. Riggen Atwood Hunter beräknas ankomma till Ekvatorialguinea i mitten av 2010. Ett "letter of intent" har undertecknats gällande en andra rigg, som beräknas levereras under första kvartalet 2010.

PA Resources har sex procents ägarandel i licensen Block I och Asengfältet. Den tekniska operatören Noble Energy har 40 procents ägarandel, den administrativa operatören Atlas Petroleum International Limited har 29 procent och Glencore Exploration Ltd har 25 procents ägarandel. GEPetrol (det nationella oljebolaget i Ekvatorialguinea) har rätt att gå in med fem procents ägarandel.

Stockholm, 22 juli 2009

För ytterligare information, kontakta gärna:
Ulrik Jansson
koncernchef och VD
PA Resources AB
Telefon: +46 70 751 41 84

CFO
PA Resources AB
Telefon: +46 70 819 59 18

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla, utvinna och avyttra olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen bedriver idag verksamhet i Tunisien, Storbritannien, Danmark, Grönland, Nederländerna, Ekvatorialguinea och Republiken Kongo (Brazzaville). PA Resources är en av Tunisiens största oljeproducenter. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.

PA Resources hade intäkter om cirka 2 420 MSEK under 2008. Bolaget är primärnoterat på Oslo Börs i Norge (segment OB Match) och sekundärnoterat på NASDAQ OMX Nordiska Börsen i Stockholm (segment Mid Cap). För mer information, besök gärna www.paresources.se.