Valberedningens förslag till styrelseval med anledning av extra bolagsstämma i PA Resources

Valberedningen i PA Resources AB (publ) lämnar följande förslag till styrelseval imed anledning av den extra bolagsstämman den 27 oktober 2015.

Valberedningen i PA Resources AB, som inrättats i enlighet med de principer som fastslagits av årsstämman 2014, består av Christina Hadjigeorgiou representerande aktieägaren Gunvor Group Ltd, Mats Nilstoft, representerande aktieägaren Villefranche S.a.r.l., Garrett Soden, representerande aktieägaren Lorito Holdings Ltd och PA Resources styrelseordförande Paul Waern.

Enligt vad som tidigare kommunicerats i samband med kallelsen till den extra bolagsstämman den 27 oktober 2015, har frågan om styrelseval aktualiserats såsom ett led i att Tomas Hedström, bolagets CFO, meddelat att han avgår från styrelsen i samband med den extra bolagsstämman. Detta en naturlig följd av att Tomas Hedströms styrelseposition enbart varit av temporär karaktär så länge bolaget befunnit sig under företagsrekonstruktion. Nu när bolaget gått ur företagsrekonstruktionen är det inte längre motiverat att ha en majoritet av företagsledningen representerad i styrelsen som sedan årsstämman 2015 bestått av Paul Waern, styrelsens ordförande, Mark McAllister/CEO och Tomas Hedström/CFO.

Mot bakgrund härav föreslår Valberedningen omval av Paul Waern, tillika styrelsens ordförande,
och av Mark McAllister samt nyval av Catharina Nystedt-Ringborg och Garrett Soden.

Catharina Nystedt-Ringborg, född 1951, har tidigare varit styrelseledamot för PA Resources under flera år och har mångårig erfarenhet från styrelsearbete i internationella energi- och oljebolag. Hon är idag bl. a. verksam som styrelseledamot och vice ordförande i tankesmedjan Global Utmaning och den Svensk-Nordafrikanska Handelskammaren.

Garrett Soden, som är född 1974, har mångårig erfarenhet från styrelsearbete och som styrelseordförande, CEO och CFO i olika råvarubolag inom Lundingruppen. Han är idag bl. a. verksam som tf CFO och styrelseledamot i solenergikraftbolaget Etrion Corporation, vars aktier är noterade både vid Toronto börs och NASDAQ OMX Stockholmsbörsen. Han är också styrelseledamot och ordförande i redovisningskommittén i det norska olje- och gasbolaget Panoro Energy ASA, vars aktier är noterade vid Oslo börs.

Catharina Nystedt-Ringborg bedöms med sin historiska kunskap om bolaget och sitt internationella nätverk i bl. a. Tunisien vara betydelsefull för det kommande styrelsearbetet och de utmaningar som bolaget nu står inför. Garett Soden bedöms likaså med hänsyn till hans mångåriga erfarenhet från internationella energi-, olje- och gasbolag vara en väsentlig tillgång för bolaget och styrelsen.

Årsstämman 2015 beslöt om ett arvode till ordförande om sammanlagt 550.000 kronor. Något arvode till ledamöterna Mark McAllister och Tomas Hedström har inte beslutats utgå då de är anställda i bolaget. Arvode till de föreslagna styrelseledamöterna föreslås utgå med 160.000 kronor till vardera ledamot som inte är anställd i bolaget, vilket basera sig på föregående års arvode om 275.000 kronor avseende en hel mandatperiod.

Ytterligare information om de föreslagna styrelseledamöterna finns att tillgå på bolagets hemsida www.paresources.se

Stockholm, 23 oktober 2015

Paul Waern, Styrelseordförande
Tel:         +46 8 545 211 50

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern som bedriver prospektering, utbyggnad och produktion av olje- och gastillgångar. Koncernen har verksamhet i Tunisien, Republiken Kongo (Brazzaville), Storbritannien, Danmark, Nederländerna och Tyskland. PA Resources producerar olja i Tunisien. Moderbolaget finns i Stockholm, Sverige. PA Resources intäkter uppgick till 603 MSEK för helåret 2014. Aktien är noterad på NASDAQ OMX i Stockholm, Sverige. För mer information besök gärna www.paresources.se.

Ovanstående information har offentliggjorts i enlighet med Lag om värdepappersmarknaden och/eller Lag om handel med finansiella instrument. Informationen publicerades kl.17:30 den 23 oktober 2015.