PacketFront lanserar modulär CPE som revolutionerar affärsmodellen för FTTH-nätverk

Report this content

Modulära och lättanvända kundenheten DRG Ease möjliggör mer kostnadseffektiv utveckling av FTTH (fiber till hemmen) och smälter lättare in i moderna hem.

PacketFront, pionjärer inom öppna bredbandsnät, lanserar idag en ny serie kundenheter (CPE, Customer Premises Equipment). DRG Ease är en modulär kundenhet med sex bredbandsprodukter som enkelt kan snäppas ihop till en enhet med enastående funktionalitet.

Den modulära uppbyggnaden gör att nätägare och tjänsteleverantörer stegvis kan bygga ut bredbandsnät och erbjuda tjänster, vilket är mer kostnadseffektivt än om man bygger ut all funktionalitet på en gång. DRG Ease gör sålunda att FTTH-nätens affärsmodell förbättras avsevärt i och med att man kan bygga ut näten med begränsade initiala investeringar och att man snabbare kan nå lönsamhet (ROI).

DRG Ease (patent pending) är uppbyggd av olika enheter som enkelt kan snäppas fast på varann. Basenheten är en modul där fibern termineras i hemmet, men där man inte behöver betala för aktiv elektronik för tjänster som man inte behöver om man nöjer sig med en basinstallation. På basmodulen kan sedan moduler för styrning och distribution av olika bredbandstjänster byggas på allt eftersom man behöver dem. Från början kommer följande moduler att erbjudas:

• Base – terminering av fiber.
• Access - styrning och hantering av bredbandskopplingen, samt möjlighet att erbjuda kabel-TV tjänster.
• Telephony – högkvalitativ bredbandstelefoni.
• WiFi – trådlös access router.
• Switch – fem extra LAN-portar där man kan ansluta flera PCs, mm.
• Organizer - skyddar kontakter, håller reda på kablage och gör att installationen ser snygg och prydlig ut i hemmet.

Accessmodulen, med möjligheten att integrera kabel-TV, fungerar som bredbansdgateway till det aktuella hemmet och gör att man kan drifta, provisionera och styra de olika bredbandstjänster som det aktuella hushållet använder - från ett enda ställe. Man kan från centralt håll felsöka enskilda moduler vilket gör det lättare att identifiera problem i öppna nät, där många tredjepartsleverantörer levererar tjänster.

Modulerna Telephony, WiFi och Switch snäpps enkelt fast med magnetlås vilket gör att slutanvändarna kan installera dem själva.

“Med DRG Ease gör vi det extremt enkelt för användarna att lägga till tjänster som IP-telefoni, trådlöst nätverk och IPTV”, säger PacketFronts VD Niclas Sonesson. “För att stimulera användarna att skaffa fler tjänster är det viktigt att göra det så enkelt som möjligt för dem att uppgradera. Det är denna utmaning DRG Ease adresserar, vilket gör den till en enormt viktig och banbrytande produkt.”

Ett vanligt hushåll med bredbandsanslutning har normalt ett flertal olika enheter, ofta med separat strömförsörjning i ytterligare ett antal enheter. Förutom detta krävs normalt också omfattande kablage mellan enheterna, fiberanslutningen och nätdelarna, vilket är svårt att organisera så att det inte stör inredningen i övrigt. DRG Ease löser dessa problem, då den bara kräver en enda strömförsörjningsenhet för samtliga moduler. Dessutom gör Organizer-modulen att det kablage som trots allt behövs organiseras så att det ser snyggt och prydligt ut. Detta innebär att det blir lättare att få in avancerade bredbandstjänster även i hem där man ställer höga krav på design och inredning.

“Det är roligt att kunna lansera en produkt som löser så många aktörers problem”, säger Niclas Sonesson. “DRG Ease är en jättebra lösning för slutkonsumenter likväl som för nätägare och tjänsteleverantörer. Den är lätt att använda för alla. Vi är mycket stolta över att nu kunna lansera den på marknaden.”