PacketFront och NetNordic levererar öppet fibernät till två av Norges största kommuner

Det norska bolaget Asker og Baerum Fibernett ska bygga ett öppet stadsnät för två av Norges största kommuner med teknik från PacketFront och med konsulthjälp från PacketFronts norska partner NetNordic. Upp till 50 000 hushåll ska kopplas upp inom 4-5 år.

PacketFront, ledande leverantör av skräddarsydda FTTH-lösningar, har i samarbete med sin norska partner NetNordic slutit avtal om att skapa ett öppet fiberbaserat nät till Asker og Baerum Fibernett, som är ett av Norges största regionala bredbandsföretag.

”Målsättningen är 50 000 kunder inom 4-5 år,” säger Asker og Baerum Fibernetts marknadsdirektör Henning Andersen. ”Vi har besökt flera nordiska installationer på senare tid. Med NetNordic som partner och PacketFront som teknikleverantör har vi fått en flexibel och effektiv totallösning. Vi noterar att PacketFront har ett stort antal väl fungerande fiber-installationer över hela Europa och att PacketFronts teknik är mest populär hos både norska och europeiska FTTH-operatörer. Det ger oss trygghet.”

NetNordic leverear färdiga tjänstemoduler med över 100 erbjudanden från 30 norska och internationella tjänsteleverantörer inom TV, Internet, on-demand, spel, underhållning och telefoni. Lösningen används redan i bland annat Tönsberg Bredbånd, samt av stadsnäten i Oslo, Troms, Tinn och Tafjord.

”Lösningar för öppna stadsnät ger operatörerna en tydlig differentiering i en marknad som idag domineras av traditionella bredbands- och kabel-TV-leverantörer, som levererar monopoltjänster,” säger NetNordics affärsutvecklingschef Tom Solberg. ”Öppna nät ger konkurrens som kan vara avgörande för regionala aktörer som Asker og Baerum.”

Nyckelkomponenten i PacketFronts bredbandslösning är det prisbelönta kontroll- och provisioneringssystemet BECS™. BECS gör det möjligt för operatörer att bygga och driva helautomatiska bredbandsnätverk med självprovisionerande funktionalitet ”on-demand”. Detta ger slutanvändarna möjligheten att öka kapaciteten och själva välja tjänst, utan att behöva vänta på att en tredje part ska genomföra ändringarna. PacketFront ska också leverera Advanced Services Routers till Asker og Baerum Fibernett, liksom kundplacerad utrustning i DRG-serien.

“Vi är glada över fortsatt stark tillväxt i Norge”, säger Niclas Sonesson, VD på PacketFront. ”Våra lösningar ger möjlighet för snabba, fiberbaserade bredbandstjänster med stor valfrihet och hög kvalitet till hushåll och företag, och vi möter ett kraftigt ökande intresse också från andra nätoperatörer och energibolag i Norge.”