PacketFront vinner prestigeaffär i Dubai

PacketFronts lösning bakom utbyggnad av FTTH till ytterligare 20 000 hushåll i nytt exklusivt bostadsområde i Dubai

PacketFront, pionjärer inom öppna bredbandsnät, har vunnit en affär med Förenade Arabemiratens telebolag "du" som innebär en snabb utbyggnad av fibernät för avancerade triple-play-tjänster. "du" bygger med PacketFronts lösningar FTTH (fiber till hemmet) till hushåll i fem olika bostadsområden i den nybyggda stadsdelen Discovery Gardens - ett 400 meter brett och sex kilometer långt område i Dubai.

”Vi är mycket nöjda med de lösningar som PacketFront levererat,” säger "du"s direktör för fasta nät, Mustafa Kaddoura. “Vi har nu det största fibernätet i Mellanöstern. PacketFronts automatiserade styr- och administrationslösningar gör att vi kan erbjuda våra abonnenter ett stort tjänsteutbud, samtidigt som vi kan driva vårt stora nät maximalt effektivt.”

Nyckelkomponenten i PacketFronts bredbandslösning är det prisbelönta kontroll- och provisioneringssystemet BECS™. BECS gör det möjligt för operatörer att bygga och driva helautomatiska bredbandsnät med självprovisionering av tjänster ”on-demand”. Detta ger slutanvändarna möjligheten att själva välja tjänst, utan att behöva vänta på att en tredje part ska genomföra ändringarna. PacketFront ska också leverera routrar i ASR-4000-serien.

PacketFront står för projektdesign, anpassning, implementering och överlämning av projektet, samt utbildning av "du"s personal. Utbyggnaden av de 20 000 portarna ska vara klar under 2008. PacketFront har sedan tidigare levererat FTTH-lösningar till "du", bland annat till de exklusiva områdena Palm Island och Jumerirah Beach.

”Vi är mycket glada att "du" valt vår lösning även för Discovery Gardens", säger PacketFronts VD Niclas Sonesson. "De 20 000 hushållen i det här nya bostadsområdet kommer nu att få del av "du"s fantastiska erbjudanden inom Triple Play, med bland annat över 200 IPTV-kanaler."