PacketFronts ägare investerar 245 miljoner kronor i bolagets satsning på operatörsmarknaden

Report this content

PacketFront, en av världens ledande leverantörer av lösningar för fiber till hemmen (FTTH - Fiber to the Home), får ett kapitaltillskott på nästan en kvarts miljard svenska kronor. Pengarna ska användas för att möta nya möjligheter på operatörsmarknaden. Kapitaltillskottet kommer från PacketFronts tre största befintliga ägare: European Equity Partners, Amadeus Capital Partners Ltd och TLcom Capital LLP.

PacketFront är redan etablerat som den ledande leverantören av bredbandslösningar till stadsnät och öppna nät i Europa och Mellanöstern. Från denna position vill man nu erövra även operatörsmarknaden.

“PacketFront är känt för att leverera bredbandsinfrastruktur som både har stor funktionalitet och flexibilitet, och som dessutom är extremt resurssnål när det gäller administration, underhåll och drift“, säger PacketFronts ordförande Hans Blomberg som också är partner i European Equity Partner. “Vi ser nu hur flera av våra kunder transformeras från nätägare till teleoperatörer, vilket ger oss stora möjligheter att nå en marknad som är avsevärt mycket större än den vi hittills arbetat mot.”

”Kapitaltillskottet ska användas för att bredda PacketFronts erbjudande så att vi också kan hantera nästa generations passiva optiska nät (GPON), samt för att göra våra lösningar mer öppna, mer modulära och mer baserade på standarder,” säger PacketFronts VD Niclas Sonesson.

”Vi tänker ta fajten med de stora etablerade telekomleverantörerna”, fortsätter Sonesson. ”Vi kan skapa värde på precis samma sätt för teleoperatörer som vi hittills gjort för stadsnät och öppna accessnät. PacketFronts prisbelönta administrations- och provisioneringsverktyg BECSTM kan sänka operatörernas driftskostnader genom långt driven automatisering av processer, provisionering och administration.”

PacketFront har redan ett par operatörskunder, exempelvis Du i Dubai och Reggefiber i Nederländerna.