PacketFronts teknik bakom fiber till hemmet i Sävsjö

Sävsjö kommun satsar på att bygga ett öppet fiberbaserat nät till hushåll och företag baserat på lösningar från PacketFront.

PacketFront, pionjärer inom öppna bredbandsnät, ska leverera en FTTH-lösning (Fiber-To-The-Home, fiber till hemmet) till Sävjö kommuns invånare och företag. Lösningen gör att man får tillgång till snabba och högkvalitativa tjänster, såsom Internet, IP-telefoni och IPTV.

Bo Dahl är VD för SavMAN, det nätbolag som ägs av Sävsjö kommun:

"Vi kommer att ge kommunen ett riktigt lyft i och med den öppna nätlösning som vi nu bygger med PacketFronts teknik i botten. Vi har gjort en ordentlig genomlysning av marknaden och fann snart att PacketFronts lösning ger oslagbar pris/prestanda. Förfrågningar hos PacketFronts befintliga kunder gav utomordentligt högt betyg också för tillgänglighet och kvalitet."

Sedan 2003 har Sävsjö kommun genom SavMAN byggt ett ortsammanbindande nät. Utbyggnaden har färdigställts till Vrigstad, Stockaryd och till Rörvik. Med den lösning från PacketFront som man nu investerat i (routrar i ASR 5000-serien, kontroll- och provisioneringssystemet BECS och kundenheter i DRG-serien) kan hushåll och företag anslutas till nätet via optisk fiber eller med radioLAN.
PacketFronts VD Niclas Sonesson är glad att se ännu en svensk kommun bygga framtidssäker kommunikation till hushåll och företag:

"Sävsjö har valt en bra strategi för kommunens nät. Vi är glada att få leverera en FTTH-plattform som kommer att ge såväl hushåll som företag i regionen tillgång till snabba och prisvärda tjänster inom såväl Internet-access, som IP-telefoni och IPTV."