• Pågen/

Matmackor nya trenden – Pågen lanserar större bröd för mättande middagar

2013 är året då mackan tar steget in i finrummen och syns på våra middagstallrikar, både hemma och när vi äter ute. Som ett svar på en av 2013 års starkaste mattrender fyller Pågen på i brödhyllan med tre nya bröd i nytt, större format – perfekta för den generösa middagsmackan.

Norrmän och danskar gör det redan, äter mackor som hela måltider, men nu börjar även vi i Sverige förstå att mackan inte bara hör hemma vid frukostbordet. Nya restaurangkoncept där mackan står på huvudmenyn blir allt vanligare, och mackan, både som finmat och som nyttigare snabbmat spås bli 2013 års stora mattrend. Det har Pågen tagit fasta på, och lanserar därför tre brödnyheter i den större modellen – för maxade mackor.

-    2013 blir matsmörgåsens år, och därför ville vi göra ett större mackformat som gör brödet enklare att använda som ett huvudmål. Det är inte konstigt att fler och fler väljer att äta en matig macka till middag, förutom att det är enkelt är matmackan också ett utmärkt sätt att ta tillvara på rester, säger Boel Lagerwall, kommunikationschef på Pågen.

Tre nya bröd i det nya, generösa formatet lanseras samtidigt: Pågen Quattro, bakat på de fyra sädesslagen med nötiga solrosfrön och fylliga fullkorn, Pågen No 1 limpa, ett klassiskt limpbröd i generösa skivor och Pågen Grand, ett rejält och saftigt ljust lantbröd. Förutom de stora bröden lanserar Pågen även den klassiska populära hönökakan i helt nytt format, som portionsbröd, Hönö Skärgårdskaka, och relanserar det omtyckta rostbrödet Roast’n Toast i det större formatet, med havssalt i receptet.

Fler bilder och recept finns på http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/pagen_ab/image/list

För ytterligare information, var vänlig kontakta:
Boel Lagerwall, kommunikationschef, 040 32 39 90, boel.lagerwall@pagen.se

Pågen AB är Sveriges ledande bageri. Vi är ett familjeföretag vars bagartradition började redan 1878. Varje dag förser vi brödälskare över hela Europa med Pågen® bröd, Gifflar™ och KRISPROLLS® skorpor. Vi omsätter 2,7 miljarder SEK och har 1400 medarbetare som bakar med kärlek. Läs mer på www.pagen.se