Pågen julsatsar – Gifflar och Krisprolls i pepparkakssmak i jul

Julklassikerna Pågen Gifflar Saffran som precis som vanligt gör ett gästspel över jul får i år tillfälligt besök av två pigga kompisar med smak av pepparkaka – Pågen Gifflar Gingerbread och Krisprolls Gingerbread.

Det är en av våra mest klassiska julsmaker – kombinationen av kanel, kardemumma, ingefära och kryddnejlikor är en favorit för de flesta svenskar. Och i år blir det en julig blandning av favoritsmaker när Pågens Gifflar, Sveriges mest köpta fikabröd, kliver in på julborden med en julsmak på tillfälligt besök; Gifflar Gingerbread. Gifflarna innehåller samma goda vetedeg som vanligt, men har i sitt nya utförande fått sällskap av krämig pepparkaksfyllning för en riktigt julig känsla.

Riktiga pepparkaksfans kommer dessutom att ha ytterligare en möjlighet att få sitt lystmäte stillat. Sveriges mest älskade skorpor, Krisprolls, kommer även dessa i pepparkaksform lagom till jul. Pepparkaksskorpan är en hit för sig själv men är också riktigt god ihop med ost – perfekt för både glöggbjudningar och vinterutflykter.

-          Vi svenskar älskar Gifflar och vi har fått många frågor och önskningar om en julvariant med pepparkaka. Vi hoppas att Gifflar Gingerbread får en lika naturlig plats på julbordet som på vinterutflykten med familjen framöver, säger Susanna Carlander, Brand manager, Pågen Gifflar.

Pepparkakor har en lång tradition i Sverige och äts i många former omkring jul – som bland annat hårda kakor, mjukt fikabröd och som smaksättning i till exempel glögg och efterrätter. Och kryddblandningen har haft fler funktioner än att bara smaka gott, förr i tiden användes pepparkakor bland annat för att bota magproblem då kryddorna sades hjälpa matsmältningen. Även psyket mår bra av pepparkakor trodde man - unionskungen Hans som regerade i slutet av 1400 - talet blev enligt legenden ordinerad pepparkakor mot sitt dåliga humör, och visst kan den säregna smaken göra att man känner sig lite mer välvilligt inställd mot sin omgivning…

Pågen Gifflar Gingerbread finns i butik från vecka 41 och Krisprolls Gingerbread från vecka 40. Dessutom kommer Pågen Gifflar Saffran tillbaka för ett gästspel. Rekommenderat pris för Pågen Gifflar Gingerbread 23:80 kr och för Krisprolls Gingerbread 19:40 kr.

Högupplösta bilder finns här: http://publish.mynewsdesk.com/se/list/images

För ytterligare information, var vänlig kontakta:

Boel Lagerwall, kommunikationschef, 040 32 39 90, boel.lagerwall@pagen.se

Pågen AB är Sveriges ledande bageri. Vi är ett familjeföretag vars bagartradition började redan 1878. Varje dag förser vi brödälskare över hela Europa med Pågen® bröd, Gifflar™ och KRISPROLLS® skorpor. Vi omsätter 2,7 miljarder SEK och har 1400 medarbetare som bakar med kärlek. Läs mer på www.pagen.se