Pågen presenterar den svenska brödkartan: Kavring i söder, surdeg i väst

Svenskarna älskar sitt bröd, enligt statistik från Jordbruksverket äter vi i genomsnitt 55 kilo mjukt bröd varje år* och julen är en av våra allra största brödhelger. 4 av 5 svenskar äter samma frukost varje dag, men vanor och preferenser skiljer sig åt i vårt avlånga land visar en undersökning från Pågen, som tittat på våra brödvanor och nu kan visa hur den svenska brödkartan ser ut.

Det mörka brödet har verkligen slagit igenom i Sverige och fullkornsbröd är favoriten oavsett var man hamnar, men det finns också skillnader. Surdegsbröd är omtyckt av många, dock främst i storstäderna och i södra och mellersta Sverige. Och i både Göteborg och Stockholm har surdegstrenden fått ordentligt fäste även på hemmaplanet, drygt var tredje har eller har haft en surdeg hemma.

Över hälften av alla svenskar äter bröd till frukost varje dag och även till andra måltider är det vanligt, 42 % av svenskarna tar en macka till mellanmål ett par gånger i veckan eller oftare. Vad man väljer att ha på mackan skiljer sig dock åt runt om i landet. Utifrån bröd- och påläggspreferenser har Pågen tagit fram typiska mackor för de tre största städerna**. Fräscha Stockholmsmackan består av avokado och färskost på fullkornsbröd, traditionella Malmömackan av kaviar och kokt ägg på kavring medan kustälskande Göteborgsmackan är makrill i tomatsås på fullkornsbröd.

– Det är spännande att se att våra brödpreferenser skiljer sig åt över landet och att vår svenska brödkultur är så bred att alla kan hitta sin favorit oavsett vad man gillar, säger Boel Lagerwall, kommunikationschef.

Av de totalt 1 548 tillfrågade svenskarna är det nästan varannan (43%) som uppger att fullkornsbröd är deras favorit, följt av knäckebröd (35%) och surdegsbröd (30%). Antal svarande som uppger att de har eller har haft en surdeg hemma toppas av göteborgarna (36%), följt av stockholmarna (32%) och malmöborna (24%).

Brödhistorik:
Fynd som har gjorts visar att vi åt bröd i Sverige redan på järnåldern. Genom historien har bröd bakats på olika typer av mjöl, från korn som länge var det dominerande sädesslaget i norra Sverige, till råg som främst växte i Svealand och Götaland. Och i nödtider kunde man tvingas att dryga ut sitt bröd med bark eller potatis. Länge använde man surdeg för jäsning av brödet, men under 1700-talet lärde man sig istället jäsa med öl, eller dricksjäst, vilket också var en förutsättning för en ny typ av färskbröd, kaffebröden, som samtidigt gjorde sitt intåg i vår brödkultur.

Surdegstoppen storstäderna – så många har eller har haft en surdeg hemma:
1.    Göteborg       36 %
2.    Stockholm     32 %
3.    Malmö           24 %

Topplista svenskarnas favoritbröd:
1.    Fullkornsbröd    43%
2.    Knäckebröd      35%
3.    Surdegsbröd     30%
4.    LingonGrova     23%
5.    Baguette           19%

För ytterligare information, var vänlig kontakta:
Boel Lagerwall, kommunikationschef, 040 32 39 90, boel.lagerwall@pagen.se

Pågen AB är Sveriges ledande bageri. Vi är ett familjeföretag vars bagartradition började redan 1878. Varje dag förser vi brödälskare över hela Europa med Pågen® bröd, Gifflar™ och KRISPROLLS® skorpor. Vi omsätter 2,7 miljarder SEK och har 1400 medarbetare som bakar med kärlek. Läs mer på www.pagen.se

Om undersökningen:
United Minds har genomfört en kvantitativ mätning bland svensk allmänhet i åldrarna 16-80 år. Totalt genomfördes
1 548 intervjuer under perioden 16 februari till 27 februari 2012. Datainsamlingen genomfördes via digitala enkäter distribuerade via e-post. Svaren har insamlats i riksrepresentativa kvoter med avseende på kön, ålder och regional spridning.

Frågorna som ligger till grund för resultaten i detta pressmeddelande var: ”Om du får välja, vilken typ av bröd äter du helst?”, ”Äter du ungefär samma frukost varje dag eller brukar du variera din frukost från dag till dag?”, ”Äter du helst hårt eller mjukt bröd?”, ”Om du måste välja, föredrar du den övre eller undre halvan när du äter portionsbröd?”, ”Hur ofta äter du bröd under följande måltider?
- Frukost”, ” Om du skulle kombinera din favoritmacka utifrån påläggen nedan, vilket/vilka pålägg skulle du välja?”, ” Om du upptäcker att bröd du har hemma har blivit torrt, vad gör du då oftast?”, ” Har du eller har du vid något tillfälle haft en surdeg hemma?”.

* Jordbruksverket Statistikrapport 2010:3, Konsumtionen av livsmedel och dess näringsinnehåll
**Bortsett från de klassiska påläggen smör, ost, skinka och tomat