Pågen utsedd till Årets Livsmedelsexportör 2014

Pågen har blivit utsedd till Årets Livsmedelsexportör 2014. ”Idag honorerar vi ett på samma gång västsvenskt och skånskt bageriföretag med 1400 medarbetare som bakar alla sina exportsuccéer i Malmö och Göteborg”, sa Eskil Erlandsson när han delade ut priset till Pågens exportchef Dan Klittbo.

-          Vi är mycket stolta och glada över att bli utsedda till Årets Livsmedelsexportör 2014. Det är ett pris som det finns 1400 stolta mottagare till – våra medarbetare, som med stort engagemang bidrar till vår exportsuccé, säger Tørk Furhauge, VD för Pågen.

Pågens exportframgångar är ett kvitto på att svensk bagerikultur skördar framgångar. Under 2013 exporterade Pågen fler än 19 miljoner konsumentförpackningar Gifflar – en ökning med en tredjedel från 2012. Och sedan 80-talet har Krisprolls varit en exportsuccé, inte minst i Frankrike. Under 2013 exporterades över 26 miljoner konsumentförpackningar. Dessutom har Pågen under 2013 etablerat sig i Tyskland, och exporterar idag färskt bröd till 250 nordtyska butiker.

-          Vi har bakat bröd i över 100 år och har lärt oss mycket längs vägen. Det gör att vi vet hur man bakar gott bröd på bra råvaror i stor skala. Sverige har kanske världens rikaste brödhylla, och det är roligt att fler och fler människor även utanför Sveriges gränser börjat upptäcka det, säger Tørk Furhauge.

Fakta om exportpriset

Bakom priset står Livsmedelsföretagen och Food From Sweden. Förutom äran består priset av en presentcheck på 50 000 kronor som Pågen får köpa exporttjänster för från Business Sweden.

För ytterligare information, var vänlig kontakta:

Boel Lagerwall, kommunikationschef, 040 32 39 90, boel.lagerwall@pagen.se

Pågen AB är Sveriges ledande bageri. Vi är ett familjeföretag vars bagartradition började redan 1878. Varje dag förser vi brödälskare över hela Europa med Pågen® bröd, Gifflar™ och KRISPROLLS® skorpor. Vi omsätter 2,7 miljarder SEK och har 1400 medarbetare som bakar med kärlek. Läs mer på www.pagen.se