Russinfrågan som delar svenska folket

Julen står för dörren och det saftiga vörtbrödet har sin självklara plats på julbordet. Men om du ska välja vörtbröd med eller utan russin för att göra gästerna nöjda är inte lika självklart. Russinfrågan engagerar nämligen svenska folket.

Vad vore väl julen utan vörtlimpan? Att det kryddiga, söta brödet tillhör den svenska julmatstraditionen står klart. Men alla är däremot inte överens om vilka ingredienser som ska ingå. När Pågen frågade sina Facebookföljare om de vill ha sitt vörtbröd med eller utan russin blev det febril aktivitet. Inlägget fick drygt hundra kommentarer från både russinivrare och russinbelackare. En majoritet, närmare 60 procent, röstade dock till den torkade fruktens fördel.

Upprörda känslor

Bland kommentarerna fanns minst sagt upprörda känslor. ”Med russin, allt annat är otänkbart!” och “UTAN!!!” är bara ett par exempel.

- Vi har märkt att det här är en fråga som engagerar. Det är inte för inte som vi valt att både ha vörtbröd med och utan russin i vårt sortiment. På så sätt har alla möjlighet att välja sin favorit. Personligen gillar jag vörtbröd med russin allra bäst, men det är som sagt en smaksak, säger Boel Lagerwall, kommunikationschef på Pågen.

Så säger originalreceptet

Under vörtbrödssäsongen går det åt hela 50 ton russin på Pågens bagerier. Men det mest troliga är faktiskt att russin inte ingick i det ursprungliga receptet. Ingrediensen som gett brödet sitt namn, vört, är nämligen det som blir kvar i pannan när man gör mäsk för att brygga öl. Om man ser till historien har vi druckit öl i Sverige längre tillbaka i tiden än vad vi har ätit russin.

- Tillgången till vört har funnits långt innan man hade tillgång till russin. Därför innehöll originalreceptet troligtvis inga russin. Anledningen till att man använder russin idag är för att brödet ska bli extra saftigt, säger Mikael Mattsson, ansvarig för Pågens utvecklingsbageri.

Röster från Facebook: ”Väljer du med eller utan russin?”

Kommentarer för:

”Med!! Petar gärna in några själv också, mycket ska de va”

”Vörtbrödet är inget vört utan russin!!”

”Med russin, allt annat är otänkbart!”

”Med, det blir saftigare och smakar bättre.”

Kommentarer emot:

“UTAN!!!”

”Utan russin, inte så kär i att man har russin i men det går an om det inte finns något annat att välja på.”

”Gillar inte russin så det blir utan.”

För ytterligare information, var vänlig kontakta:

Boel Lagerwall, kommunikationschef, 040 32 39 90, boel.lagerwall@pagen.se

Pågen AB är Sveriges ledande bageri. Vi är ett familjeföretag vars bagartradition började redan 1878. Varje dag förser vi brödälskare över hela Europa med Pågen® bröd, Gifflar™ och KRISPROLLS® skorpor. Vi omsätter 2,7 miljarder SEK och har 1400 medarbetare som bakar med kärlek. Läs mer på www.pagen.se