Pagero publicerar bokslutskommuniké 2021

Pagero Group AB (publ) publicerar bokslutskommuniké för januari-december 2021.

”Kvartalet såg en organisk tillväxt i transaktioner med 26% och en tillväxt i antal kunder med 61%. Detta, tillsammans med ökningen (49%) av återkommande intäkter, och en ökande efterfrågan på marknaden, borgar för en bra start på 2022. Världen börjar nu se ljuset i tunneln och slutet på den pandemi som haft en dämpande påverkan på Pageros tillväxt”, säger Bengt Nilsson, VD för Pagero.

Fjärde kvartalet 2021

• Nettoomsättningen uppgick till 134,7 MSEK (94,7), en ökning med 42 % (43 % valutajusterat). Den organiska tillväxten uppgår till 17 % (16 %).
  • Återkommande intäkter uppgick till 115,5 MSEK (78,0), en ökning med 48 % (49 % valutajusterat). Ökningen är främst ett resultat av en stark tillväxt av transaktioner i Pagero Network. Den organiska tillväxten av återkommande intäkter uppgår till 19 % (7 %).
  • Rörelseresultat efter avskrivningar (EBITA) uppgick till -17,6 MSEK (-4,6).  Förändringen jämfört med föregående år drivs av den internationella expansionen enligt lagd strategi.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten är positivt och uppgick till 8,3 MSEK (16,6).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,41 SEK.
  • Amazon Business väljer Pagero för att tillhandahålla automatiserad dokumenthantering till företagskunder.
  • Behovet av Pageros tjänster ökar starkt i takt med att datum för lagkrav i Saudiarabien närmar sig. Över 70 nya lokala och internationella kunder har köpt Pageros tjänster. Saudiarabien är en av bolagets nyetableringsmarknader som är under utveckling.

Januari-december 2021

• Nettoomsättningen uppgick till 441,8 MSEK (348,2), en ökning med 27 % (28 % valutajusterat). Den organiska tillväxten uppgår till 13 % (12%).
  • Återkommande intäkter uppgick till 392,4 MSEK (302,7), en ökning med 30 % (31 % valutajusterat). Den organiska tillväxten av återkommande intäkter uppgår till 15 % (12 %).
  • ARR (Annualized Recurring Revenue) uppgick till 475 MSEK (337,4), ökning med 41 % (15 %). Den organiska tillväxten av ARR uppgår till 17 %. ARR från förvärvet av Gosocket uppgår till 81,8 MSEK.
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITA) uppgick till – 39,6 MSEK (0,6).  Förändringen jämfört med föregående år drivs av den internationella expansionen enligt lagd strategi.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten är positivt och uppgick till 21,0 MSEK (40,9).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -1,15 SEK.
  • Pagero (Pty) Ltd i Sydafrika har bildats.
  • Pagero har per 1 juli förvärvat Gosocket SA koncernen i Latinamerika. Se förvärvsanalys i not 3.
  • Pagero noterades på First North Growth Market den 22 oktober 2021. I samband med noteringen gjordes en nyemission om 500 MSEK och bolaget tillfördes efter emissionskostnader 465 MSEK i nytt kapital.

Väsentliga händelser efter periodens

• Maltas regering skriver avtal med Pagero för tillhandahållande av e-faktureringstjänster via Peppol för alla sina enheter.
  • Pagero har i februari etablerat ett dotterbolag i Polen för att möta det kommande lagkravet gällande elektronisk fakturering som påverkar alla företag i Polen.

Webcast i samband med publicering

Bengt Nilsson, CEO, kommer den 25 februari kl 10.00 hålla en presentation och svara på frågor i samband med publicering av bokslutskommunikén. För att delta live, besök följande länk. En inspelad version samt presentationsmaterialet kommer att återfinnas på Pageros hemsida.

Delårsrapporter

Bokslutskommunikén finns tillgänglig på Pageros hemsida

Bengt Nilsson, CEO
Bengt.nilsson@pagero.com

Jan-Olof Ohlsson, CFO
Jan-olof.ohlsson@pagero.com

Certified adviser

Erik Penser Bank är Certified Adviser och nås på +46 (0) 8-463 83 00 och certifiedadviser@penser.se.

Denna information är sådan som Pagero Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande 2022-02-25 07:30 CET.

Pagero erbjuder ett Smart Business Network som kopplar ihop köpare och säljare världen över för automatiserad och säker kommunikation av affärsdokument (t.ex. ordermeddelanden, fakturor och betalfiler) i enlighet med lokala regler. Pageros öppna nätverk, i kombination med ett stort utbud av appar, hjälper företag att effektivisera sina köp- och säljprocesser samt dra nytta av korrekta och tillförlitliga data. Vårt erbjudande är globalt och är oberoende av företagsstorlek, bransch och affärssystem.

Pageros aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market under kortnamn PAGERO med ISIN SE0016830517.

Läs mer på www.pagero.com